Viktigt vägval att räkna med vägintäkter
Två av talarna var Fredrik Jonsson, Cranab och Jan Hörnberg från Protab som båda har sin verksamhet i Vindeln. I Västerbotten finns ett världsunikt centrum för utveckling av skogsmaskiner, på samma sätt som grävmaskiner tillverkas i Sydostasien och tunga truckar i Småland. - Att det är ett sådant centrum visste vi inte om för fem år sedan, säger Fredrik Jonsson, men det visade sig när vi var med på mässor att vi alltid träffade samma folk, och de kom från grannbyarna. Närmsta större ort från Vindeln är Umeå, och där börjar problemen. Väg 363, som är 54 kilometer lång. 23 hastighetsförändringar, mycket tung trafik och svårt att göra omkörningar. Detta gör det besvärligt för pendlig och transporter, något som blir allt viktigare när den lokala industrin i Vinden växer. Fredrik Jonsson och Jan Hörnberg har uppvaktat vägverk och politiker, både lokalt och nationellt, men lite har hänt. Under processen har man dock insett var en del av problematiken ligger. I de beräkningar som ligger till grund för vägverkets beslut tar man ingen hänsyn till intäkter, utan bara kostnader. Enligt dem behövs en förändring av vägverkets syn på transporter, en kalkyl som tar hänsyn till den regionala utvecklingen, och detta håller man nu på att utveckla - i samarbete med Vägverket, vilket ju ger visst hopp. Istället för att bara ta med kostnader för slitage, olyckor och liknande vill man att olika vägbyggnadsprojekt också skall värderas till exempel utifrån hur många arbetstillfällen som kan skapas, eller behållas. Kalkylen kanske inte alltid blir exakt rätt, men ger ändå ett bättre underlag. - Det handlar om att kvantifiera samhällsnyttan genom att man lägger in vad varje arbetstillfälle tillför samhället över tiden. Men, besked om framtiden för väg 363 saknas fortfarande.