23948sdkhjf

Grattis Trollhättan! Nu är det dags att gå vidare

GM:s beslut att lägga en del av tillverkningen av uppföljaren till Opel Astra i Trollhättan ger ett gott betyg inte bara till de 2 150 anställda på fabriken utan till hela den svenska industrin. Att det finns två internationella biltillverkare i Sverige har med dagens globala bilmarknad nästan inga historiska förklaringar, utan beror till största delen på hög kvalitet och produktivitet från alla inblandade, från råvarutillverkare till marknadsförare. Även Saabs underleverantörer, konsulter, service- och tjänsteleverantörer kan ta åt sig äran. Ja, det är svårt att hitta en svensk industribransch som inte har med fordondindustrin att göra på något sätt.

Det är självklart att bildindustrin kommer att vara en av de viktigaste sektorerna i svenskt näringsliv under lång tid framöver. Däremot är det inte säkert att strukturen kommer att se ut som den gör idag. Efter de goda nyheterna kan det vara på sin plats att spekulera lite om vad som kan komma att påverka fordonsindustrin, och därmed egentligen hela den svenska industrin. Snart kommer de långvariga ekonomiska problemen för amerikanska biltillverkare att leda till drastiska förändringar. Nya konstellationer av märken och ägare kommer att dyka upp. Glöm nationalistiskt drömmande om att Saab och Volvo åter skulle bli självständiga. Det är dags att vänja sig vid tanken på kinesiska bilmärken på svenska vägar, och ryska ägare till svenska fabriker. Sedan kommer bilmarknaden att se mycket annorlunda ut. Med den snabbt växande medelklassen i till exempel Kina och Indien, men även i Östeuropa som målgrupp kommer volymerna att bli enorma, men förmodligen av extremt billiga bilar med minimal utrustning. Den svenska traditionen att bygga exklusiva bilar som oftare ägs av företag än av privatpersoner kan bli farlig. Sist, men definitivt inte minst, kommer miljöaspekter att påverka hela fordonsindustrin från början till slut. Här har svenska biltillverkare tagit till sig budskapet, men det finns mycket kvar att göra. Man måste gå bortom frågan om motorteknik och ta ett livscykelperspektiv på miljöpåverkan och resursutnyttjande. Ett exempel är att använda fler lokala underleverantörer, vilket inte varit särskilt trendigt ett tag, för att minimera transporter under tillverkningen. GM fortsätter att tillverka i Trollhättan. Det är goda nyheter på alla sätt. Det visar att det i Sverige går att producera med produktivitet och kvalitet i världsklass. Nu är det dags att förändras!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109