Chrysler sålt - för 10 miljarder kronor!
Det privata ägandet skall dock ses som en fördel, hävdade Chryslers chef Thomas W. Lasorda: - Som ett privat bolag har Chrysler större möjligheter att fokusera på långsiktiga återhämtningsplaner, snarare än kortsiktiga resultat. - Vi är säkra på att vi har hittat den lösning som skapar bäst resultat över lag, både för Daimler och för Chrysler, sade Daimlerchefen Dieter Zetsche, och kallade affären en nystart. Daimler-Benz köpte Chrysler för nio år sedan, för 36 miljarder dollar, men den amerikanska verksamheten har haft skiftande resultat, främst negativa, trots att man har starka varumärken som Jeep i portföljen. Vid årsskiftet tillkännagav man att man undersökte alla lösningar för Chrysler, inklusive en försäljning. Daimerchrysler planerar nu att byta namn till Daimler AG. Av köpesummans 7,4 miljarder kommer större delen, 5 miljarder dollar att gå direkt till investeringar i det nya bolaget, och 1 miljard till Chryslers finansverksamhet. Endast 1,45 miljarder kommer att gå till Daimler, som kommer att behålla 20 procent av Chrysler och dessutom förbundit sig att investera 600 miljoner i Chrysler. Anledningen till den låga egentliga köpesumman är att Cerberus i köpet tar på sig nästan 20 miljarder dollar i åtaganden för sjukvård och pensioner för nuvarande och pensionerade Chrysleranställda. Det amerikanska bilfacket United Auto Workers, UAW har varit mycket skeptiska och uttalat sig kategoriskt emot ett övertagande av ett privat företag eftersom man ser risken för fler nedskärningar och försämrade anställningsvillkor, även retroaktivt. Men, i en kommentar till köpet säger Ron Gettelfinger, ordförande för UAW att affären är till fördel för fackets medlemmar, Chrysler och Daimler. Chrysler har omstrukturerats kraftigt under de senaste åren och redan skurit bort 16 procent av de anställda, men förväntas ändå inte gå med vinst förrän 2009. Ett köp av Chrysler ligger i linje med Cerberus verksamhet under de senaste åren. Verksamheten har byggts upp runt att investera i företag med problem, ta kontroll, och sedan skära ned kostnaderna drastiskt. Riskkapitalisten har investerat i över 50 företag inom olika branscher. Cerberus har fler stora intressen inom olika delar av fordonsbranschen. Man äger biluthyrarna National och Alamo, och har köpt 51 procent i GMAC, som är GM:s finansavdelning. Cerberus ligger också i förhandlingar om att ta över en stor del av underleverantören Delphi, som varit mycket nära konkurs och stått under obeståndsfövaltning. Denna affär har hängt i luften ett tag, beroende på fackets ovilja att diskutera nya, mindre förmånliga avtal - även retroaktivt för anställda som tagit med sig förmåner när man slutat eller pensionerats. Det troligt att denna affär nu tar fart, vilket skulle ge Cerberus ett vertikalt ägande inom fordonsindustrin, från kom komponenttillverkning till finansiering och uthyrning. I Cerberus ledning sitter även två personer med stor erfarenhet av fordonstillverkning, som förväntas ta sort ansvar för Chryslers framtid. David W. Thursfield, som har haft höga positioner inom Ford i Europa, men inte gick hem hos sina kollegor när han gick över till Ford USA. Efter hård kritik, bland annat från Fords leverantörer som tyckte han ställde för hårda krav på prissänkningar, så pensionerade sig Thursfield från Ford. Och gick till Cerberus. Wolfgang Bernhard, har jobbat inom både Chrysler och Mercedes-Benz, och var på väg till toppositioner inom Volkswagen, men fick inte det toppjobb som han tippats för, och började då på Cerberus, där han har lett förhandlingarna med Daimlerchrysler. Han förväntas få en ledande position inom det nya bolaget.