23948sdkhjf

Stororder för Atlas Copco

Atlas Copco har fått en stororder på specialbyggda kompressorer för montering på fartyg som fraktar flytande naturgas. En viktig order på 210 miljoner svenska kronor. Men när det gäller kompressormarknaden är det framförallt energibesparingar och certifiering av oljefria kompressorer som gett företaget försäljningsframgångar.

Det är ett sydkoreanskt varv som beställt utrustning för återkondensering av naturgas ombord på sju tankfartyg och innebär att man under 2008 kommer leverera totalt 14 kvävgaskompandrar och lika många kompressorer. Utrustningen från Atlas Copco kommer att minska energiåtgången jämfört med tidigare system och företaget ser ordern som ett bevis på att kunderna allt mer efterfrågar energisnåla produkter. Atlas Copco samarbetar med Hamworthy Gas Systems som är specialister på marin teknologi och som ligger långt framme när det gäller återkondensering. Att energiåtgången kan vara ett viktigt försäljningsargument kan Atlas Copco intyga. Tekniken att låta kompressorer gå med variabel hastighet blir lätta att sälja med höga energipriser. Kunder har kunnat köpa nya kompressorer på avbetalning där de sänkta energikostnaderna helt betalat investeringen. I princip har vissa kunder kunnat få en ny kompressor utan att behöva betala för den. Tekniken som Atlas Copco kallar Variable Speed Drive utvecklades redan på 90-talet men har blivit allt viktigare. För många industriföretag kan kompressordriften stå för upp emot 20 procent av energikostnaderna, och VSD-kompressorer kan sänka dessa kostnader med en tredjedel. Det är inte bara energiåtgången som är en viktig del i försäljningen för Atlas Copco. Att ha fått certifierat kompressorer för högsta möjliga luftkvalité, Class 0, gjorde att man ökade sin försäljning framförallt under andra halvåret 2006. Tekniken fanns redan men det viktiga var att bli först med att få TUV-institutet att certifiera kompressorerna i samband med nya internationella standarder för luftkvalitet. Framförallt är det kunder inom läkemedels- och livsmedelsbranschen där det är viktigt att luften inte innehåller olja som är beroende av att kunna köpa certifierade maskiner. Teamet på Atlas Copco som arbetat med certifieringen och lanseringen av de certifierade maskinerna fick ta emot Peter Wallenberg Marketing and Sales Award, ett pris för lyckade marknadsföringsinsatser på bolagsstämman i slutet av april. Affärsområdet kompressorteknik består av sex divisioner inom produktområdena industrikompressorer, luftbehandlingsprodukter, portabla kompressorer och generatorer, gas och processkompressorer samt specialiserad uthyrning. För perioden januari-mars i år ökade orderingången för just kompressorteknik med 17 procent jämfört med samma period förra året. Förutom utrustning för tryckluft tillverkar Atlas Copco-gruppen också industriverktyg och monteringssystem samt utrustning för anläggnings- och gruvindustrin. Atlas Copco-gruppen har drygt 27 000 anställda och har tillverkning i 68 fabriker i 20 länder. Produkterna säljs eller hyrs ut under flera varumärken som Atlas Copco, CP och Prime. Tillverkningsindustrin är den största kundkategorin, följd av bygg- och anläggningsindustrin samt gruv- och processindustrierna. Företaget grundades 1873 som AB Atlas och tillverkade järnvägsutrustning. Atlas Copco kan skryta med att bara ha haft tio verkställande direktörer sedan första vd Eduard Fränckel till dagens Gunnar Brock.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048