Snart finns etanolhybridbussen i Stockholm
Scanias hybridkonceptbuss uppfyller de strängaste utsläppskraven (Euro 5 och EEV). Energi lagras med hjälp av superkondensatorer som är mycket robustare än batterier. Därför blir livslängden bättre och tekniken lämpar sig för hårda driftsförhållanden Tolv vanliga etanolbussar utrustade med Scanias hybriddriftsystem sätts också in i daglig trafik i Stockholm under 2008 och 2009 i samarbete med SL (Storstockholms lokaltrafik). Tio av dessa finansieras delvis av Energimyndigheten. Scania anser att etanol är det klart mest kostnadseffektiva förnybara bränslet på marknaden idag om man tar hänsyn till faktorer som tillgänglighet, infrastruktur och tillgången till beprövad teknik. Beroende på tillverkningssätt så kan de fossila koldioxidutsläppen minska med upp till 90%. - Etanolhybridkonceptet är bevis för Scanias avsikt att bidra till övergången till hållbar stadstrafik - en övergång som måste inledas omedelbart. Vi ser ingen anledning att vänta på andra nya bränslen och tekniker som kan bli gångbara om tio år, säger Ha