23948sdkhjf

Avfall blir till en resurs

Gammal asfalt har länge setts som ett problem. Men vid bygget av E4:an via Markaryd vändes perspektivet. Asfalten blev en resurs. Denna slutsats stöds nu i en rapport av landets ledande forskare.— 100 000 ton asfalt har återanvänts med för svenska förhållanden ny teknik. Resultaten är mycket goda, säger Torbjörn Jacobsson, forskningsledare på VTI.

När E4 via Markaryd skulle byggas uppstod frågan vad som skulle göras med asfalten från vägens gamla sträckning. Av de 100 000 ton asfalt som skulle hanteras var dessutom 30 procent tjärasfalt som innehåller cancerogena ämnen. För den konventionella asfalten fanns beprövad återvinningsteknik, men tjärasfalten klassades som miljöfarligt avfall och länsstyrelsen förordade destruktion. Men att skicka 30 000 ton tjärasfalt till destruktion skulle bli så dyrt att hela projektet kunde äventyras. Med hjälp från entreprenören NCC Construction Sverige AB planerades och genomfördes återvinning med en metod som inte tidigare var använd i Sverige. Vid genomförandet kopplades Torbjörn Jacobson, forskningsledare på VTI, in på projektet. Han har nu gett ut en rapport där han redovisar återvinningens hela arbetsgång. – Att de återvunna lagren har så goda egenskaper jämfört med kontrollsträckorna visar att aktuella återvinningsmetoder har stor teknisk potential även för högtrafikerade vägar, säger Torbjörn Jacobson. Efter att det största återvinningsprojektet vid vägbyggnad i Sverige nu är avslutat hoppas Anders Elfström, projektledare Vägverket Region Sydöst, att den nya metoden kommer att få en vidare spridning. - Eftersom den moderna tidens vägbyggnation handlar om att ta hänsyn till miljö och livscykelkostnad borde återvinning vara det naturliga, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063