Nybilsförsäljningen gick upp för Volvo
Bilförsäljningen i Sverige har ökat med drygt fem procent sedan i april förra året. Andra länder där försäljningen ökar är bland annat Storbritannien med drygt fyra procent och Italien med nära tio procent. Däremot sjönk försäljningen i Danmark med över 25 procent. Första kvartalet förbättrades försäljningen med 12,5 procent för Volvo, medan Saab backade med nio procent.
Volvos nybilsförsäljning i Europa ökade med drygt nio procent i april jämfört med samma månad i fjol. I april såldes 22 012 bilar mot 20 175 bilar under samma period i fjol. Saabs försäljning var 6 848 bilar jämfört med 7 115 i april förra året och minskade därmed försäljningen med nära fyra procent. Honda ökade sin försäljning med 13 procent, Audi med åtta procent, Fiat med elva procent och Peugeot med drygt fyra procent. De som tappade i försäljning var bland andra Hyundai med drygt 20 procent, Nissan med drygt elva procent och Smart med 37 procent.