Luftfarten får klimaträkning
I Danmark blir det varken tal om flygavgifter på cargo eller passagerare, fastslog Christian Wedell-Neergaard (k) i Folketingets klimatdebatt om flygtrafiken. Det betyder dock inte att flygtrafiken fredas. Tvärtom. Utsläppen av koldioxid i de övre luftlagerna stiger kraftigt, och drivhuseffekten av flygets andra gaser, som vattenånga, är flera gånger värre uppe i skyn än nere på jorden. Den danska regeringens svar är koldioxidkvoter för luftfarten, det vill säga att bolagen får en begränsad rätt att förorena och att de kan köpa och sälja kvoter. - EUs kvotsystem betyder att flygbolagen får tilldelat till exempel upp till 50 procent av deras utsläpp. Den resterande delen ska de själva finansiera. De kan reducera sina utsläpp genom bättre teknologi, att se över flygrutterna, eller att säkra att planen är fulla så att kapaciteten utnyttjas fullt ut, förklarade den konservative miljöordföranden. Regeringen och Dansk Folketing följer därmed det internationella spåret i koldioxidregleringen. Danmark stöttar EU-kommissionens förslag om att inkludera luftfarten i EUs koldioxidhandelssystem och det nya klimatavtal fram till 2012. Vidare bör amerikanska flyg och andra tredjelandsbolag omfattas av EUs flygklimatregler inom kort. Det vill säga formellt år 2011, då EUs egna flygbolag drabbas. - De politiska försöken att reducera luftfartens koldioxidutsläpp har varit mycket helhjärtade. Klyftan mellan att erkänna klimatproblemens vidd och villigheten att hitta globala lösningar är i storleksordningen med en jumbojet, sade Torben Hansen (s), dåAnne Grete Holmsgaard (sf) kastade sig över logistiken och ville spara 15 procent av flygbränslet genom att ta bort omvägarna i luften, militära luftrum, väntetider i såväl luften som på startbanan. - Det kan helt enkelt inte vara rimligt att en liter flygbensin kostar omkring 1,50 (danska) kronor, sagde Rune Lund (el), som hade ställt förfrågan till transportminister Flemming Hansen (k) och miljöminister Connie Hedegaard (k). Partiet Enhetslistan vill gärna av- skaffa flygtrafikens ekonomiska fördelaktigheter och införa miljöavgifter. Dessutom önskar partiet ett stort utredningsarbete om luftfartens miljöbelastningar. Antalet flygningar kommer att öka med omkring tre procent om året fram till 2025. Det vill säga, att luftfarten då kommer att vara nära dubbelt så stor som i dag. Den internationella luftfartens koldioxidutsläpp har ökat med 87 procent under perioden 1990-2005, upplyste Flemming Hansen. - En mycket stor del av det gods, som transporteras med flyg, tas med för att utnyttja kapaciteten, svarade trafikministern då Martin Lidegaard (r) föreslog avgift på flyggods. Ökningen i luftfartens koldioxidutsläpp kommer att utgöra mer än en fjärdedel av de förpliktelser, som EU-länderna har i det så kallade Kyoto-protokollet. Därför varnade Connie Hedegaard om att insatsen i de kvotreglerade sektorerna kan ätas upp av koldioxidökningar hos bland annat luftfarten, om de oreglerade sektorerna – först och främst transportsektorn – inte kommer med i koldioxidhandelssystemet. Flera flygbolag, däribland SAS har infört en möjlighet för frivillig koldioxidkompensation på 4,50 euro per passagerare för en returresa mellan Köpenhamn och en europeisk huvudstad. Pengarna går till klimatprojekt utan att belasta flygbolagets ekonomi. Finansminister Thor Pedersen (v) upplyste nyligen, om att det kommer att kosta omkring fem miljoner danska kronor om året, om staten skulle betala kompensationen på 4,50 euro extra per biljett, när ämbetsmän och politiker ska ut och flyga. Svenska LFV inför nu, liksom flera andra aktörer, en webbtjänst där resenären själv kan betala för sina utsläpp. Enligt verket är man först med att ta hänsyn till hela resan även marktransporterna, samt att kompensera även andra utsläpp än koldioxid. Detta gäller dock endast passagerartrafik, inte flygfrakt.