Tyskt nej till 25,25 metersekipage
- Superlastbilen på 60 ton är inte längre i centrum av våra diskussioner. De kommer att förorsaka mängder av problem och kräva offentliga utgifter på mellan fyra och åtta miljarder euro, fastslog Tiefensee, när de tyska delstaternas trafikministrar hade m Walter Christophersen, dansk politiker och medlem i Folktingets trafikutskott, menar att det måste vara miljöfolk som har börjat slå på trumman i Tyskland. - Man kan lätt befara att diskussionen får fäste i tyska förbundsdagen så att den sätter käppar i hjulet för de långa lastbilsekipagen. Något av idén med dessa ekipage försvinner helt om det inte går att köra genom Tyskland med dem. - Vi ska samtidigt inte glömma den holländska undersökningen som ju är mycket positiv. Folktingets trafikutskott ska faktiskt i september resa ner till Holland för att se närmare på deras försök med modulvagnsekipagen, säger Walter Christoffersen. Den korta rapporten från Umweltbundesamt avvisar alla de fördelar som man räknar med ska bli följden av användandet av modulvagnsekipage. Fördelarna skulle vara: - Färre lastbilar på vägarna. - Minskad bränsleförbrukning. - Fler kombitransporter. Just dessa tre fördelar har varit starka argument för modulvagnsekipagen bland annat i Danmark, i den debatt som varit och som också framhållits i flera rapporter. Miljöministeriets rapport bygger på två rapporter från dels Bundesanstalt für Strassenwesen (BASt), dels från Kessel+Partner om »Gigaliner«. Den senare har den tyske transportministern tidigare hänvisat till. Den ena av dessa rapporter fastslår faktiskt att införandet av modulvagnsekipage kommer att minska lastbilstrafiken med 13 procent – men just det avsnittet ser det ut som om Tiefensee inte har läst. När den tyske transportministern menar att införandet av modulvagnsekipagen kommer att kosta flera miljarder euro tänker han på utgifter för förstärkning av broar och andra liknande anpassningar av vägnätet. Den värderingen gäller om hela vägnätet i Tyskland ska byggas om för modulvagnsekipagen. Utgifterna blir klart lägre om man, som i bland annat Danmark, begränsar körning med modulvagnsekipage till särskilda rutter som längs motorvägarna. En särskild punkt i den tyska debatten gäller vägavdelare där tyskarna är rädda för att modulvagnsekipagen kommer att kräva starkare avdelare. Detta avvisas av Ove Holm på danska åkeriorganisationen DTL. - Vi anser inte risken vara större om ett modulvagnsekipage kör på en vägavdelare jämfört med en vanlig lastbil. Det blir tvärtom eftersom ett modulvagnsekipage träffar vägavdelaren i en mindre vinkel på grund av sin längd. I Norge har vägmyndigheterna sagt OK för de 25,25 meter långa och 60 ton tunga lastbilarna. Förslaget om att införa modulvagnsekipage på utvalda vägsträckor tas upp i norska Stortinget den 20 juni.