Skelettet på plats i ny terminal
Det hamras och spikas för fullt på flygplatsområdet i Sturup. Det är Skanska som för 45 miljoner bygger en första del av fraktanläggningen. Bakom står LFV och det amerikanska Airis Holdings LLC, som utvecklar anläggningar vid flygplatser i det gemensamma bolaget Nordic Airport Properties AB (NAP). Vi går över den nästan öde plattan, som i regel fylls med fraktaktivitet först halvtio på kvällen. - Om vi inte hade byggt ut hade en av våra viktigaste aktörer troligen valt en annan flygplats, säger Bertil Månsson, affärsutvecklare vid Malmö Airport. Han syftar till Menzies Aviation, en av världens tre största aktörer på fraktmarknaden, som nu har växt ur sina lokaler. Ibland är det bra att vara liten. Det som har lockat hit de stora aktörerna är kortare ledtider och ett bättre kostnadsläge än storebror på andra sidan sundet. Samtidigt är man del av något stort. Tillsammans med Kastrup hanterar Malmö långt mer flygfraktgods i Öresundsregionens logistikcentrum än Mälardalen. Med 170 miljarder kronor i omsättning och 77 000 anställda kan regionen mäta sig med Paris, London, Rotterdam och Hamburg. Sedan Öresundsbron invigdes år 2000, har bland annat Martinair Cargo etablerat sin skandinaviska hub här. TNT fanns på plats redan 1995, men har expanderat sin verksamhet sedan UPS flyttade hit från Kastrup i samband med brobygget. - Just-in-time blir allt svårare att hålla på en större flygplats, menar Bertil Månsson. Flygfrakten till och från flygplatsen har ökat sju gånger till 38 000 ton förra året. - Fortsätter expansionen i samma takt, hanterar vi 45 000 ton i år och 60 000 ton år 2010, tror Bertil Månsson. I volymerna inkluderas inte all annan lagerhantering som också finns på flygplatsen, som till exempel Martinair Cargos omfattande lastbilslaster, som går direkt till Amsterdam. Expansionen i söder beror också på Transmiles utökade frakter till och från Asien. De landar två gånger i veckan fullastade med hemelektronik, IT och kläder till H&Ms butiker. Sedan lämnar planen Sverige och förser Asien med bilreservdelar och Ericssons telefonväxlar. Frakt med flyg står för fem procent av världens totala transportvolym, men för hela 40 procent av transporternas godsvärde. - Därför handlar det om betydande varuvärden att hantera när flygfraktvolymerna nu beräknas öka en procent, förklarar Bertil Månsson. Inom den integrerade frakten står fraktbolaget för hela transportkedjan med tidskänsligt gods, där kunderna i princip har- Men med direktflyg från oss blir logistiken effektivare. Resonemanget och flygfraktens negativa miljöpåverkan diskuteras hett i miljödebatten. Men enligt Malmö Airport är man långt fram i sitt miljöarbete. - Vi är miljöcertifierade och det påverkar - I planerna hos Region Skåne fram till 2010 finns inte tåget med, men innan 2019 ska det vara här, tror Bertil Månsson. Tills dess är det lastbilstransporter som gäller, men även den infrastrukturen behöver byggas ut. Till flygplatsen finns ingen motor