23948sdkhjf

Från svart hål till råkoll

En expressleverans är dyrare för att den ska komma fram snabbare. Men hur vet man egentligen att transportören uppfyller sina åtaganden. Hur uppnås egentligen verklig transportstyrning? Enligt industrikoncernen Alfa Laval i Lund kan ett kontrolltorn vara svaret.

Det är ingen ovanlighet att det inom svensk storindustri slarvas internt med att följa de centrala transportavtalen. Nisse på en enhet känner Hugo på stora fraktbolaget, och Rut på en annan enhet skeppar helst med lilla transportören, liksom hon gjort i alla år. I en stor och gammal kostym kan det finnas många små svarta hål. På Alfa Laval har man löst problemen med »tornet«. - I mångt och mycket behövde vi bli bättre på att samla ihop, kontrollera och åskådliggöra information kopplat till våra logistikflöden, säger Knud Midtgaard, Vice President Operations vid Alfa Laval. Företaget är en global leverantör av processtekniska lösningar, som används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i en rad olika industrier. I dag har man en väsentligt förbättrad kontroll av de siter som har implementerat konceptet och kan övervaka och styra allt materialflödet till kunderna. - Tidigare var vår skeppningsprocess väldigt arbetskrävande, berättar Åke Skarstam som är chef över avdelningen Supply Chain Development på Alfa Laval i Lund. Med omstruktureringen har bland annat orderhanterarna fått ett vidare ansvarsområde, som sträcker sig hela vägen fram till kunden fått sin leverans. I södra Sverige finns två av Alfa Lavals största tillverkningsanläggningar av värmeväxlare, samt ett stort reservdelslager. En majoritet av dessa produkter levereras utanför Sveriges gränser. Trots det stora antalet transaktioner är transportstyrningen inget problem längre. I ett samarbete med en specialistpartner hanteras allt från snabba orderflöden till stora projektorder via UAE Logistics kontrolltorn, baserat i Stockholm. Företaget ägs av Deutsche Post, men hävdar att det inte kan bli tal om någon intressekonflikt eftersom alla transportavtal och all information som hanteras via tornet lyder under strikt sekretess. Lösningen går ut på långtgående integration med både Alfa Laval och transportörerna i standardiserade processer, som ger snabb och effektiv informationsöverföring och utökad visibilitet i leveranskedjan. Tack vare det webbaserade verktyget Track & Trace, där transaktionsdata och händelser rapporteras från transportörerna, slipper orderhanteraren gå in på flera olika tracking-sajter för att följa godset och antalen telefonsamtal kors och tvärs för att söka information har minskat. Genom tornet går 8 000 kundorder per månad, och de senaste kvalitetsmätningarna visar en hög stabilitet och väldigt få störningar. Skarstam erkänner att projektet har varit tidsödande och relativt dyrköpt, men samtidigt ångrar han inget beslut när det gäller att implementera konceptet Logistics Control Tower. Att hantera data och information kring distribution är oftast inte en del av ett företags kärnverksamhet, men ändå ett kritiskt område. Administrationen är komplicerad och det krävs mycket resurser för utveckling av processer, system och kompetenser för att kunna möta kundernas krav. Frågan är om kontrolltornkonceptet är något även för medelstora företag? Få vill ju rationalisera bara för rationaliserandets skull. - Jag är tveksam och ställer mig frågande till hur man håller involverad personal motiverad till så stora förändringar i ett så pass långdraget projekt, säger Pär Jönsson vid Moving AB i Åstorp. Han skulle ha svårt att införa något som man inte säkert kan räkna hem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109