Volvo personvagnar är till salu
Financial Times uppger att flera företag fått insyn i Volvos ekonomi för att kunna utvärdera förutsättningarna för ett köp. Varken Ford eller Volvo har dock offentligt kommenterat ryktena. Att det blir BMW som tar över är alltså inte på något säkert, utan uppgifterna bekräftar mer i allmänhet att Ford på allvar överväger att sälja av Volvos verksamhet. BMW, anses i pressen snarare som en mindre trolig kandidat eftersom man redan har ett modellutbud som i stort liknar Volvos, och egentligen bara skulle vinna på samordning genom affären. Andra tänkbara köpare är till exempel Renault-Nissan. Man har mycket goda relationer inom lastbilstillverkningen, och en affär mellan Renault och Volvo har ju varit på gång tidigare. Ford har också diskuterat långtgående samarbeten med Toyota som går från klarhet till klarhet den sista tiden. Efter Chryslers försäljning till en finansgruppen Cerberus är det också en möjlighet att köparen inte är en annan biltillverkare, utan en fristående finansiär. Det spekuleras till och med om att Nordic Capital, som investera i till exempel Finnveden skulle kunna vara intresserade. Det finns också ryska och kinesiska finansiärer som visat stor köplust vid den senaste tidens omstruktureringar inom bilindustrin, även om de stora affärerna låtit vänta på sig. Kostnaden lär dock blir kännbar. Ford köpte Volvo för 6,5 miljarder dollar 1999, och Volvo är idag en av de delar av Ford som går med vinst. Bakgrunden till en eventuell försäljning är Fords dåliga ekonomi. Ett problem som baseras på både dålig försäljning och höga kostnader för till exempel socialförsäkringar och sjukvård för anställda och pensionerade. Ford gick förra året med 12 miljarder dollar eller 86 miljarder kronor i förlust, och har stora kostnader för omstruktureringar framför sig för att klara förlusterna, och även för att kunna investera i framtida tillverkning har man tagit ett enormt lån på 160 miljarder kronor, och pantsatt hela bolaget tillgångar, inklusive logga och namn. Fords kris har dock inte avvärjts. Förlusterna växer inom fordonstillverkningen, främst på den nordamerikanska marknaden, man har tappat i försäljning på traditionellt starka produktsegment som lätta lastbilar och stadsjeepar. Till och med den stadiga inkomstkällan som företagets finans och låneoperationer inneburit har försvagats. Premier Automotive Group, Fords premiumbilstillverkare där bland annat Volvo ingår, presenterade samtidigt en rekordhög vinst på 402 miljoner dollar för första kvartalet, förra årets vinst för samma period var endast 152 miljoner dollar. Samtidigt var den totala förlusten under första kvartalet betydligt lägre än väntat, och sågs som goda nyheter för nya Fordchefen Alan Mullaly som efter 37 år lämnar Boeing. Rekryteringen tolkades som ett sätt att stega upp de nödvändiga förändringarna. Förre vd Bill Fords image blev till slut lite för snäll. Ford är fortfarande på många sätt ett familjeföretag, och kallas som ett resultat av detta Ford’s av många anställda. Bill Ford, Henry Fords barnbarnsbarn, som slagit mynt av sin trevliga utstrålning i Fords reklamkampanjer sitter kvar som styrelseordförande. Många kommentatorer är dock fortfarande skeptiska till en försäljning, eftersom Volvo hunnit bli så integrerat i Fords tillverkning med många gemensamma tekniker och plattformar. Bland annat tillkännagav Ford och Volvo så sent som förra veckan att man går in i en gemensam satsning på försäljning i Indien, där man ska dra nytta av samarbete. Den största nackdelen med en försäljning skulle dock vara att Ford säljer av en verksamhet som de tjänar pengar på, och den enda fördelen skulle egentligen vara ett tillfälligt tillskott i kassan.