Millenniegenerationen värderar god design
Undersökningen, som går under namnet Design for Living, visar att i jämförelse med andra så värderar den så kallade millenniegenerationen - de som är mellan 18 och 29 år - design betydligt högre när det gäller arbetstillfredsställelse, när de köper produkter och när de väljer vilken stad de vill leva i och var de vill arbeta. Några exempel: De anser att de blir lyckligare (74 procent), mer motiverade (64 procent) och mer effektiva (31 procent) på en arbetsplats som präglas av god design. De är villiga att betala mer för en produkt med tilltalande design, vare sig det handlar om bilar (67 procent), möbler (60 procent) eller ett videospel (31 procent). De tänker noga igenom hur offentliga platser är utformade (66 procent) och tänker i termer av skönhet och arkitektur (42 procent) när det överväger att flytta. I nio fall av tio bryr de sig även mer än någon annan åldersgrupp om resurseffektivitet och ekologiskt uthållig design av byggnader. Undersökningsresultatet visar också att design har påtaglig betydelse för många amerikaners dagliga val. Nästan sju av tio som svarat på undersökningen säger att senast de såg en produkt i en butik som de bara måste ha, berodde det på dess design. Dessutom: Tre fjärdedelar av de undersökta - ännu mer bland 30-39-åringarna - säger att de haft stort nöje enbart av en films visuella effekter, även om den haft brister i övrigt. En övervägande del - 82 procent - av deltagarna i undersökningen skulle låta utsikterna att arbeta i en väldesignad miljö påverka beslutet om att ta ett nytt jobb. En majoritet av de undersökta (55 procent) anser att god design kan påverka en produkts funktionalitet lika väl som dess utseende.