23948sdkhjf

Hur ska vi få fler ungdomar till verkstadsindustrin?

Detta är en av de viktigaste frågeställningarna Kompetenscentrum Stål & Verkstad i Värmland har att arbeta med. Men varför är denna fråga så viktig för oss i Värmland? Är det inte så att industrin idag är smutsig, farlig och bullrig samt att du som arbetstagare får dåligt betald och har dåliga arbetstider? Dessutom är ju all produktion på väg att flyttas till lågkostnadsländer! Vi som jobbar i branschen vet att detta inte är helt sant.

Här i Värmland arbetar 15 000 personer i direkt verkstadsindustri. Därtill kommer all indirekt personal knuten till branschen, vilket gör att cirka 40 procent av dem som arbetar i Värmland har yrken som direkt eller indirekt är relaterade till stål- och verkstadsindustrin. Ett av de mest eftertraktade yrkena bland ungdomar i dag är att vara bartender. Inget ont om detta yrke, men prova ovanstående argument (smutsigt, bullrigt, dåligt betalt och dåliga arbetstider etc), så är det nog inte så tokigt att vara operatör, tekniker eller ingenjör i alla fall. Stål & Verkstads angreppssätt att påverka ungdomar är tredelat. Vi jobbar dels mot skolan, dels i möten med ungdomar i årskurs 8 och 9 på högstadiet samt på gymnasie- och eftergymnasial nivå, dels mot näringslivet. När det gäller föräldrarna har vi idag ingen konkret strategi för att påverka dem i deras barns val av utbildning och blivande yrkeskarriär. Förutom vårt arbete på Stål & Verkstad så har flera kommuner i Värmland dedikerade personer som jobbar med teknik ute i skolorna redan från förskoleåldern. Vi möter skolpolitiker, skolledare, syovägledare och berörda lärare. Vi har inspirationsdagar för ungdomar på skolorna, som bland annat handlar om att prova på teknik av olika slag och relaterar praktiken med den teori som de lär sig i skolan. Vi presenterar människor som arbetar inom industrin som till exempel operatörer, tekniker och ingenjörer samt berättar om industrins uppbyggnad och framtida behov. Vi diskuterar med ungdomarna om vad de tror om teknikutvecklingen i framtiden. För de högstadieelever som vill veta mer ordnar vi studiebesök för att de ska få veta mer om arbetslivet. Här är det otroligt viktigt att skolan ställer upp och ger och tid och möjlighet för oss på Stål & Verkstad att träffa ungdomarna, vilket vi har både bra och dåliga erfarenheter av. Stål & Verkstads pilotkommun för inspirationsdagar har varit Munkfors, en kommun där både politiker, tjänstemän och skolan har förstått potentialen i verkstadsindustrin och som ställer upp och ger oss utrymme och möjlighet att möta ungdomarna. Andra exempel på aktiviteter som vi anordnar för ungdomarna är idéutvecklingstävlingen 24 timmar, en tävling mellan gymnasieelever från årskurs 2 på teknik- och industriprogrammen i Värmland. Fördelen med att ha elever från både teknik- och industriprogrammen är att olika kompetenser nyttjas. Ungdomarna ska i lag om sex personer lösa ett tekniskt problem på just 24 timmar. Den 21-22 maj tävlade lag från kommunerna Munkfors, Hagfors, Filipstad och Hällefors i Hagfors. Ungdomarna fick i uppgift av Uddeholm Tooling i Hagfors att hitta nya produkter eller användningsområden för stålet. Under de 24 timmarna testades ungdomarnas kreativitet, teknikkunnande och samarbetsförmåga. Den 21-22 maj vann laget från Älvstrandsgymnasiet i Hagfors. Deras förslag var att bygga säkrare hjul och axlar till tåg. Fokus på säkerhet och lättheten att starta tillverkning av produkten avgjorde tävlingen. Representanter från Stål & Verkstad finns också med i olika skolors utbildnings- och programråd, där vi för fram industrins krav och önskemål för att få anställningsbara ungdomar. Här har även industrin möjligheter att engagera sig direkt i skolorna utformning. Många skolor har redan företagsrepresentanter, men fler behövs och det kräver ett påtagligt engagemang från näringslivets representanter. Kan utvecklingen av skolan ske i samverkan mellan skolan och näringslivet så kommer utbildningskvaliteten och anställningsbarheten att öka. Verkstadsindustrin behöver profilera sig starkare mot skolan och dess elever för att vi ska kunna försörja oss med kompetent personal framöver. Arbetet ska vara långsiktigt, men redan idag är realiteten att det är brist på kompetent personal inom industrin. Företagen berättar ofta om vilka produkter eller processer man har, men sällan om hur man är som arbetsplats, vilket kan vara en ingång för att nå ungdomarna. Kan man sedan ställa upp så interaktion mellan skola och näringsliv sker under studietiden så har man en fördel mot många andra branscher. Här pratar vi om allt från studiebesök, praktik och prao, examensarbete, företagsbesök på skolan till integration i undervisningen och aktiviteter som 24 timmar och mentorskap.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064