23948sdkhjf

Båtbottnar - en miljöutmaning för svensk industri

Det är hög tid för fritidsbåtarna att sättas i sjön efter lång vintervila på land. Och då ska botten prepareras och målas för att förhindra att havstulpaner och andra organismer sätter sig fast. Trots restriktioner, bland annat är kopparbaserade färger förbjudna på ostkusten, så läcker färgerna ut gift i vattnet och påverkar den känsliga miljön. Finns det egentligen miljövänliga alternativ att tala om idag? Och hur tar svensk industri tag i frågan?

Den som hittar verkligt miljövänliga färger som kan hålla organisk påväxt borta från fartyg i fem till sju år har sin lycka gjord. Åttio procent av båttrafiken runtom i världen utgörs av yrkestrafik. De stora fartygen kan inte bottenmålas varje år eftersom hela proceduren med torrdocka, blästring och målning skulle kosta för mycket. Men oönskad påväxt gör att friktionen genom vattnet ökar, det blir tyngre för maskinerna att driva båten med samma fart och därmed ökar bränsleförbrukningen avsevärt. Därför är medel på skrovet som håller påväxt borta i många år av allra största ekonomiska vikt för rederierna. Det bedrivs forskning på flera håll i Sverige. Den största samlade forskningen har Göteborgs universitet och Chalmers som nav. Under namnet Marine Paint drivs det stora tvärvetenskapliga forskningsprojekt som i vintras fick förnyade anslag från MISTRA (Stiftelsen för miljöstrategisk forskning) på 44 miljoner kronor för att nå fram till målet: effektiv och miljövänlig bottenfärg. De har kommit fram till att ämnet katemin, som har sitt ursprung i veterinärmedicinen tycks hålla havstulpanerna ifrån skrovets yta. Vi håller på att lära oss hur vi kan styra läckaget till en sådan låg nivå så att det nästan bara får effekt på havstulpaner och vi ligger med god marginal. Substansen ser lovande ut och nu kollar vi om den trivs i en färgburk. Så här långt har kateminmolekylen levererat väldigt robusta data både avseende effektivitet och miljöprofil - men några undersökningar återstår innan vi kan lämna in våra data till myndigheterna för godkännande av substansen,säger Björn Dahlbäck som är programchef för hela projektet. Det är en befogad fråga men man får inte glömma att vi också finns i akademierna där vår uppgift framförallt är att skapa en rejäl forskningsnod i Norden för tillämpad forskning inom marin påväxt. Företaget I-Tech som vi samarbetar med, planerar att kunna erbjuda marknaden en färg med katemin inom några år. De stora elefanterna på marknaden heter International, Hempel och Jotun med bas i Holland, Danmark respektive Norge. Lefant är det enda helsvenska företaget som arbetar med utveckling och produktion av bottenfärg och är enligt egna siffror på andra eller tredje plats när det gäller försäljningen i Sverige. Deras bottenfärg används framförallt på svenska ostkusten av både segel- och motorbåtsägare. I korthet går deras recept ut på att genom en biokatalytisk effekt reducera bakteriernas möjlighet att bindas till bottenytan. Och bakterierna utgör näring för exempelvis havstulpanerna. Grunden är zinkoxid som inte kräver Kemikalieinspektionens godkännande eftersom det inte är klassat som biocid, bekämpningsmedel. Man kan säga att färgen motsvarar de kopparhaltiga färgerna, den har ungefär samma effekt. Vi utvecklar kontinuerligt båtbottenfärgerna och har pågående testverksamhet runtom i världen, säger Per Thörnblad, marknadschef för Lefants marina produkter i Sverige. Forskningen ingår också i ett delvis EU-finansierat projekt tillsammas med svenska KTH och andra europeiska institut. Det svåra är att vi måste vänta på det nya europeiska regelverket och vi vet inte åt vilket håll det går. Det är en riktig hämsko för forskningen av bottenfärgerna när det idag inte finns tydliga regler för vad som ska gälla. Vi inte vet vad som i nästa stund kan bli förbjudet, säger Per Thörnblad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063