23948sdkhjf

Flygindustrin ligger bakom kompositmaterial till cyklar

Det är inte bara tävlingscyklister som vill ha kolfiberarmerade cykelramar utan även amatörer väljer lättare och starkare kompositkonceptet för ramar, styren, framgaffel och cykelsadel. Tidigare var kompositramarna handgjorda och dyra att tillverka, men nu har produktionsmetoderna ändrats och i dag serietillverkas ramarna vilket gett prissänkningar som gjort dem överkomliga även för vanliga cyklister.

Det är bland annat flygindustrin har varit med i utvecklingen av mer avancerade kompositer. Kompositerna innehåller vanligtvis kol- eller aramidfibrer i en matris av härdplast eller termoplast Fibrerna är mycket små i diameter och tillför styrka till materialet. Även andra avancerade plaster bidrar till utvecklingen av sadlar och kringutrustning som till exempel hjälm, glasögon och cykeldräkter. Franska Look är en av cykeltillverkarna som tidigt bestämde sig för att använda komposit. Idag väger en tävlingsram i kolfiberarmerad plast cirka 315 gram. Med nanoteknologi försöker företaget att pressa vikten ytterligare. Av energin som en cyklist förbrukar går 80-90 procent åt till att bekämpa luftmotståndet och då kan kompositer, som kol - och aramidfiberförstärkta plaster spela en huvudroll.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078