23948sdkhjf

3d-detektiver löser pyramidens gåta

Cheopspyramiden byggdes inifrån och ut. Det hävdar Jean-Pierre Houdin, och för att verifiera sin teori har han tagit realtids-3d till hjälp för att modellera, simulera och utforska pyramiden i en virtuell miljö.

Hemligheten bakom Cheopspyramiden, det enda kvarvarande av antikens sju underverk har fascinerat människor i alla tider. Det finns oräkneliga teorier om hur den byggdes, men ingen av dessa har klarat en mer noggrann prövning. Houdin fick själv sin idé 1999 och har sedan dess helt och hållet ägnat sig åt att utveckla sin teori. Åtta år av passion och forskning ledde bland annat fram till synen på pyramiderna som världshistoriens första industriella byggarbetsplats. Under årens lopp har man föreslagit många metoder för att få pyramidens stenar på plats. De kunde väga upp emot 63 ton. Olika rampkonstruktioner har förkastats som svåra att bygga och underhålla, och hissanordningar har sett som omöjliga att lyfta motvikter till. Jean-Pierre Houdin är arkitekt, men har haft ett brett intresse för konst, och under det senaste decenniet arbetat bland annat med Internet och digital design. Jean-Pierre Houdins far, en pensionerad civilingenjör var den som väckte intresset för pyramidkonstruktion. Far och son kom i kontakt med ett forskningsteam som upptäckt en spiralformad struktur i pyramidens konstruktion vars uppkomst inte kunde redogöra för med de traditionella hypoteserna om pyramidbygge. Kanske denna spiral var resterna av en inre ramp som användes för att färdigställa pyramidens övre del? För att ytterligare förfina och utveckla sin teori tog Houdin kontakt med Dassault Systèmes och dess sponsorprogram Passion for Innovation. Dassault Systèmes har därefter hjälpt Houdin att lösa detta 4 500 år gamla mysterium med hjälp av företagets mjukvarulösningar för realtids-3D. Tillsammans har forskare och entusiaster nu utvecklat den nya teorin som baseras på tre teser: _· Användandet av en utvändig ramp för att bygga de första 43 meterna av pyramiden. Med denna ramp forslades 73 procent av pyramidens totala volym på plats. Trots att rampen bara gick till knappt en tredjedel av pyramidens höjd, var den till slut ungefär 400 meter lång om man antar en lutning på åtta procent. _· Användandet av en invändig spiralformad ramp på insidan av pyramidens fasad för att slutföra byggandet. Med hjälp av denna ramp forslade man fram mindre block som huggits ut av dem som byggt upp den större externa rampen. Dessa fördes ut till pyramidens yta genom fönster i hörnen, som sedan fylldes igen. _· Användandet av det stora galleriet för ett sinnrikt system av motvikter för att lyfta de uppemot 63 ton tunga granitblock som utgör taket i konungens gravkammare. Hur dessa block kommit på plats är ett av de stora mysterierna som nu kan vara löst. Det unika med den nya teorin är att den går att vetenskapligt pröva genom att man använder verktyg för 3d-kontruktion i realtid. Analysen har gjorts med alla tillgängliga resurser för simulationer, och forskargruppen är övertygade om att de beräkningar man gjort är korrekta. Nu återstår bara att bevisa att den inre rampen finns kvar, inne i pyramiden. Detta vill man göra genom att använda radar och värmekameror för att få en sorts röntgenbild av pyramiden. - Jean-Pierre Houdins teori är inte bara intressant, den är både sammanhängande och revolutionerande. Han tar den tidens konstruktörer på allvar och ser dem som stora mästare inom konstruktion och som de ingenjörer de var, säger Reinar Stadelmann, specialLika unikt är att 3d-verktygen gör materialet lätt att presentera och kommentera eftersom man visuellt kan följa hela byggprocessen. Man har gått så långt som att skapa en värld där man kan stiga in i pyramidbyggarnas tid med hjälp av 3d-glasögon. Vid presentationen av arbetet i mars användes sju sammanlänkade datorer för att med hjälp av 3D-lösningen Virtools återskapa en identisk kopia av hur byggarbetsplatsen för Cheopspyramiden såg ut för 4 500 år sedan. Systemet gjorde det möjligt för presentatören att röra sig fritt runt den virtuella platsen för att kunna svara på publikens frågor. Man har också skapat en animerad presentation för Internet. Ett besök på http://khufu.3ds.com rekommenderas!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073