23948sdkhjf

Utmaning för CAD-branschen

Cad-marknaden är under snabb förändring. Fokus på design ökar; kunderna ställer höga krav och behöver få sina lösningar noga anpassade till den egna verksamheten. En som känner denna utveckling på nära håll är Jeanette Kinding, sedan ett halvår marknadschef för Autodesk mekanik i norra Europa. idag.se har talat med henne om trender och tradition inom cad och konstruktion.

Jeanette Kindings ansvarsområde är Norden & Baltikum, Benelux och Storbritannien/Irland. En utmaning, då marknaderna skiljer sig väsentligt mer åt än vad man vid första anblicken kan tro. - Det är många stora olikheter att ta in i ekvationen. Det är en väldig skillnad mot mina europakollegor, där en till exempel har hand om Tyskland, Österrike och Schweiz. Det området är ju som en enda stor, homogen marknad. Till och med inom Norden är skillnaderna stora, konstaterar Jeanette. Normännen är långt framme, nappar på allt nytt och alla kampanjer. Det tror hon kan ha att göra med att kostnadsläget är ganska högt i Norge, och företagen därför måste utveckla sina särdrag som konkurrensmedel. De har satsat på det som gör dem unika. Ett annat särdrag i Norge är hur lokalt man måste arbeta. Det räcker inte att hålla ett evenemang i Oslo, eftersom landets befolkning finns utspridd som på små öar utmed kusten. - Norrmännen är väldigt lyhörda för förändringar, de har alltid de senaste mobiltelefonerna. Danmark är småföretagarlandet, där allt måste vara mer individuellt anpassat. - I Sverige är vi mer lagom, även om det blivit mer individuellt även här. Det räcker inte med paketlösningar längre, allt behöver anpassas till kunden. Och det måste Jeanette också kommunicera uppåt i organisationen: - I Sverige är det heller inte alltid storföretag som Volvo som är de viktigaste kunderna, även om de naturligtvis spelar stor roll som teknikledare - något som kan förvåna amerikanska chefer. Och även små länder kan ha sin egenart: när Jeanette Kinding berättar om hur stora skillnaderna kan vara mellan till exempel Holland och Belgien blir hon närmast full i skratt. Men, trots lokala och regionala skillnader är cad och konstruktion en mycket internationell bransch. Jeanette Kinding har över ett decenniums erfarenhet av marknadsarbete, till en början som vinimportör. Redan då handlade det om en global bransch. - Jag började dagen med att ringa Australien innan de slutade och sedan fortsatte jag med Europa över världen för att avsluta med Amerika innan jag gick hem. Denna erfarenhet tog hon med sig till IT-branschen när hon beslutade sig för att testa något nytt. Det blev alltså cad och konstruktion - traditionellt en ganska manlig värld. Men, Jeanette ser att den förändras snabbt. Traditionellt konstruktionsarbete ersätts av ett mer övergripande designtänkande. Då behöver även organisationen och personerna inom den ha bredare bakgrund och olika erfarenheter. Denna utveckling är också en utmaning eftersom den ställer större krav på att förstå den enskilda kundens krav och möjligheter, och dessutom olika branschers affärslogik. Marknadsföring och försäljning blir allt mer en fråga om kommunikation. - Idag är alla kunder unika, tidigare såg man dem ofta som en grupp. Idag vill varje kund att man ser deras behov. Så måste man lyssna av och kommunicera. Jag vill att vi skall komma närmare kunderna, ja ända fram till den enskilde användaren, säger Jeanette. Som en del av denna utveckling har Autodesk åter brutit ner marknadsorganisationen på varje land, eftersom de olika länderna har så skiftande företagsstruktur och behov. Sedan satsar man hårt på att vara närvarande lokalt genom säljare och distributörer. Det finns en trend att på marknadssidan arbetar kvinnor, och på säljsidan arbetar män. Och det stämmer enligt Jeanette, men det kan också bli till en fördel om man lär sig dra nytta av olikheterna. Hon tror att kvinnor kanske är bättre på att känna av stämningar, vilket gör det möjligt att tidigt se vart utvecklingen är på väg. Sedan hon höstas fick sin nya roll som marknadschef har Jeanette Kinding fått arbeta med att släppa detaljfokuset. - Jag är den som alltid haft allt på mina fem fingrar. Alla kampanjer, alla trycksaker, suckar hon. Jag ville alltid veta att jag hade kontroll på allt. Kvinnor vill nog gärna ha på fötterna i alla lägen, men man behöver inte vara expert på allt. Det handlar om att frigöra tid och kreativitet. Mottagandet för en kvinnlig chef har också varit positivt, även om man först var lite skeptiska i London. - De hade nog förväntat sig en engelsman på min post, alltså en man från England. Men nu är jag en i teamet. När vi har möten kan informationen gå ut på att toaletterna ligger till höger om dörren, och att mina - i plural - ligger till vänster lite längre bort. Jeanette Kindings tydligaste cad-trender: Data Management. Att hantera data på ett effektivt sätt blir allt viktigare. Det gäller att hålla ordning på ritningsrevisioner och underlag. Många företag knyter idag konstruktionen tätare till produktionen och använder informationen från ritningarna för att generera styrfiler för produktion. Då är ordning och reda ett måste; mardrömmen är att producera på ett gammalt underlag. El- och mekanikkonstruktion blir ett. Tidigare var mekanikkonstruktion och elkonstruktion två skilda öar, med varsitt team och remissgång emellan. Idag kopplas de allt tätare tillsammans vilket gör att utvecklingstiderna kan kortas väsentligt. Användarforum. Bättre program ökar användarnas kreativitet och lust att experimentera, och ger också upphov till fler frågor. För oss som programutvecklare är utmaningen är att skapa mötesplatser där användare kan möta varandra. Det kan handla om att stödja oberoende forum på Internet, där användarna kan dela med sig av sina erfarenheter till varandra, eller att gå in i partnerskap och samarbete med till exempel universitet och tekniska högskolor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094