Ford vill sälja premiummärken
Men det kommer inte att gå fort, uppgav John Gardiner, den Ford-talesman som bekräftade spekulationerna. Journalisterna skulle enligt honom ha gott om tid att åka på semester och komma tillbaka utan att något stort hänt. Och de anställda skall inte oroa sig: - Jag ber er att ignorera spekulationerna och koncentrera er på vad vi måste leverera i vår verksamhet under 2007 skrev Geoff Polites, Jaguar and Land Rovers vd i ett meddelande till personalen. Men, trots dessa försäkringar tar spekulationerna nu ny fart. Jaguar och Land Rover ingår tillsammans med Volvo i en grupp inom Ford som kallas PAG, vilket står för premium automotive group. Så sent som i mars förnekade PAG-chefen Lewis Booth att märkena var till salu, så frågorna är många. Vilka enheter är nu verkligen till salu, och är de till salu som en grupp eller för sig? Hur dåligt går Ford egentligen? Och vilka är de möjliga köparna? När ryktena för några veckor sedan cirkulerade om att Volvo var på väg in under BMW:s tak så var kommentarerna skeptiska eftersom Volvo har en god försäljning och visar positiva siffror - inte så vanligt inom dagens Ford. Även Land Rover har vänt försäljningen och fortsätter att öka även under 2007. Att Ford skulle vilja sälja Jaguar är däremot inte så förvånande eftersom man tappade stort i försäljning under förra året. Analytiker uppskattar priset för Jaguar till högst 2-3 miljarder, dollar, vilket inte är så mycket pengar i sammanhanget, och max 15 miljarder för hela gruppen, andra bara 9 miljarder dollar. Vinsten i en försäljning är alltså liten, vägd mot möjligheten att Land Rover och Volvo forstsätter att växa och stärka Fords resultat. Det troligaste scenariot verkar vara att Ford säljer Jaguar och Land Rover som en enhet, eftersom de har nära samarbeten både inom tillverkning och försäljning. Den attraktivaste uppköpskandidaten är nog fortfarande Volvo, som enligt Ford alltså inte skall vara till salu. Att några av PAG-märkena ändå är till salu väcker alltså frågor om hur illa det egentligen ser ut för Ford, som har tagit ett enormt lån för att omstrukturera företaget. Försäljningen fortsätter dock att sjunka, utan att man verkar ha nått någon framgång i förhandlingarna med facket om att skriva ned tidigare åtaganden om pensioner och sociala förmåner. Huvudanledningen till en försäljning är förmodligen inte inkomsterna, utan möjligheten att koncentrerar reformarbetet inom Ford på huvudaffären utan att distraheras av lyxbilssegmentet. Planerna på att fyrdubbla jaguars försäljning, som var basen i köpet, har inte realiserats, utan bara kostat Ford över tio miljarder dollar. - Ford har stora problem på egen hand, verkligt enorma, sade förre Jaguarchefen Geoffrey Robinson, som nu är parlamentsledamot till BBC. Några som tar försäljningsspekulationerna på allvar är den brittiska regeringen. - Vi är i kontakt med företaget. Vi tror fortfarande att både Land Rover och Jaguar är mycket framgångsrika företag som kommer att ha en mycket framgångsrik framtid, kommenterade Tony Blairs talesman nyheterna. Regeringen talar med företaget om hur arbetstillfällen kan påverkas, tillade han. Likaså har det brittiska bilfacket uttryckt oro för hur de engelska arbetarna skulle påverkas av en affär. Land Rover och Jaguar har ungefär 15500 brittiska anställda. Spelet pågår bakom kulisserna. Det är svårt att tänka sig att Fors skulle erkänna att man överväger en försäljning utan att ha några intresserade köpare. Troliga köpare som Fiat och Renault har dock förnekat något intresse av affären. En möjlighet är också att privata investerare eller kapitalgrupper tar över, efter att sådana grupper köpt både Aston Martin och Chrysler. . En het kandidat skulle då brittiska Alchemy vara, som ville ta över Rover efter att företaget höll på at gå i konkurs. Alchemy har också förnekat att man är intresserade. Följetången är långt ifrån över. Anna Blomén