Minivan gjorde Toyota störst
Automotive News, en Detroit-tidning som varje år sammanställer en mycket respekterad översikt över biltillverkarnas försäljningssiffror har just presentera årets upplaga. Deras siffror uppger att GM sålt 8679860 fordon, vilket visserligen är en ökning med 3,6 procent sedan 2006, men ändå 128000 bilar färre än Toyota som sålde 8808000. Orsaken är en mindre kinesisk minivan. I sina egna siffror räknade GM nämligen med 420140 fordon sålda under namnet Wuling i Kina. Men GM:s andel är mindre än 50 procent av företaget som samägs med kinesiska Shanghai Automotive Industry Corp. och Liuzhou Wuling Automobile. Vem som är världens största biltillverkare är naturligtvis en stor prestigefråga, särskilt för GM som varit störst sedan 30-talet. GM-chefen Rick Wagoner har dock sagt att man inte prioriterar sin topposition, men att man inte ger upp den utan att kämpa. Det är också i Kina och på andra tillväxtmarknader som GM satsar för att behålla en ledande position. På hemmamarknaden har man fortfarande stora problem att vända försäljningen och produktutvecklingen. Det spekulerades tidigare i vår om att GM var spekulant på Chrysler för att kunna köpa sig så mycket kapacitet att man behöll sin ledande position, men den tillverkningen köptes istället av en privat kapitalgrupp. Nu är bara frågan om Toyota dessutom kommer att gå förbi Ford och bli USA:s andra största biltillverkare under 2007. Första kvartalets försäljning pekar på detta. Dåvarande Daimlerchrysler passerades redan 2006.