23948sdkhjf

Miljöargumenten måste hålla

Intresset för miljöfrågor är rekordstort och allt fler företag väljer att beskriva sina produkter som gröna eller miljöanpassade. Ofta är det lyckosamt att använda miljöargument i reklamen, men det gäller att känna till vad man får säga.

Lagom till Världsmiljödagen den 5 juni kom en ny bok från SIS Förlag, Egna miljöuttalanden - Rätt eller fel, som visar hur man skapar miljöargument som både säljer och håller för granskning. Boken visar att det är fullt möjligt att skapa kreativa och säljande miljöbudskap som också är korrekta och trovärdiga ur miljösynpunkt. Författarna lyfter fram konkreta exempel och refererar till svensk rättspraxis på området. Den vägledning som boken ger bygger till stor del på den vägledande standarden på området: Miljömärkning och miljödeklarationer - Egna miljöuttalanden SS-EN ISO 14021. - Alla vinner på att miljöargumenten håller. Företag som har ett sant engagemang i frågan får välförtjänt uppmärksamhet, och med rätt produkter kvar i strålkastarljuset blir även miljön en vinnare i längden, säger Lars Jonsson, projektledare på SIS och fö- Det finns både möjligheter och risker för företag som väljer miljöargument i sin kommunikation. Tanken med boken är att berätta vad som gäller och hur ett företag undviker dyrköpta felformuleringar i sina miljöbudskap, säger My Laurell, vetenskapsjourna

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094