Scania firar 50 år i Brasilien
Scanias långa historia och starka marknadsposition har gett avtryck även i språket, för i Brasilien används ofta Scania som ord som uttryck för en stor lastbil. Med 180 000 levererade fordon är Brasilien Scanias absolut största enskilda marknad - näst störst är Sverige med 150 000 fordon. Under 15 av de senaste 20 åren har Scania varit marknadsledare. Statistiken för årets första fem månader visar att Scania svarat för 25 procent av försäljningen av tunga lastbilar och för 43 procent försäljningen av långdistansbussar. Det var den 2 juli 1957 som Scania-Vabis do Brasil Motor Diesel bildades i São Paulo. De första fordonen tillverkades med delar importerade från Sverige och såldes av den brasilianska Vemag-koncernen. 1962 invigde Scania sin fabrik i São Bernardo do Campo, som blev Scanias första produktionsanläggning utanför Sverige. São Bernardo do Campo är fortfarande navet i Scanias latinamerikanska verksamhet. På den 350 000 kvadratmeter stora tomten inryms inte bara produktionsanläggningar utan även centrala funktioner för såväl den brasilianska som regionala försäljnings- och serviceverksamheten. Sedan dess har Scania tillverkat närmare 250 000 fordon i Brasilien. Idag uppgår produktionskapaciteten till 20 000 fordon per år. Produktionen av lastbilar, bussar och motorer sker numera inte bara för Brasilien och övriga latinamerikanska länder, utan även för marknader på andra kontinenter. _ År 1969 var en milstolpe inte bara i Scanias utan hela den brasilianska fordonsindustrins historia, då Scania som första nationella tillverkare exporterade komponenter. Det var oljepumpar för montering i de motorer som tillverkades i Sverige. När Scanias miljonte fordon tillverkades år 2000 - med komponenter från elva olika fabriker i Europa och Latinamerika - var motorblocket tillverkat i Brasilien. Detta fordon donerades till Internationella Röda Korset.