Betestillverkaren söker nya fiskevatten
Juryn belönade företaget för dess lönsamma affärsverksamhet och dess populära produkt som har potential att röna framgångar även på de internationella marknaderna. I det tredje skedet av tävlingen Venture Cup deltog i år ett rekordstort antal affärsplaner, 93 stycken. Tävlingen börjar på nytt i slutet av september. De huvudsakliga understödjarna för Venture Cup är handels- och industriministeriet, Tekes och McKinsey & Company. Juhani Henttonen, som har jobbat med internationella projekt inom elbranschen bland annat i Saudiarabien, började år 2003 tillverka ett bete för dragfiske till några av sina bekanta i Finland och Sverige och det var allt som behövdes. Öringarna och insjööringarna nappade villigt på betet som har en lockande simrörelse och agnas med fiskbete. Djungeltelegrafen skötte resten. Nyheten surrade på nolltid i bloggar och e-post på båda sidor av Bottniska viken. Följande år tillverkades redan tusentals beten för hand. Produktutvecklingen tog ytterligare fart när experter involverades i utvecklingsarbetet. Betet förstorades och när man började dra upp stora laxar ut Vänern, började beställningarna rulla in från svenska fisketillbehörsaffärer. Efterfrågan på beteshållarna VuoksiRaksi blev så stor i Finland, Sverige och Norge att Henttonen beslutade sig för att grunda ett eget företag år 2005, varvid man började tillverka betenas plastkomponenter genom formsprutning. Resultatet av den aktiva produktutbildningen är två beteshållare av olika storlek, VuoksiRaksi 2 för betesfisk på upp till 12 cm och VuoksiRaksi 3 för betesfisk på 11-16 cm. Som agn kan till exempel löja, siklöja eller annan småfisk användas. Även gummijigg kan användas. - När man fiskar lax, öring och gös med drag får VuoksiRaksi en oregelbunden, långsam roterande gång genom att man vrider nosöglan till sidan. När fiskarna upptäcker ett fiskstim och rovfiskarna som följer stimmet med ekolod, läggs betet mellan dessa. RovVuoksiVieheet skiljer sig från många av de övriga deltagarna i Venture Cup i det avseendet att företagets affärsverksamhet redan är i full gång och att man håller på att färdigställa sina planer på internationalisering. - I många fall utarbetar man först en produkt och försöker sedan hitta en marknad för den. Med VuoksiVieheet var det precis tvärtom; produkten utvecklades till följd av ett behov bland kunderna och efterfrågan på företagets produkter spred sig som en löpeVuoksiVieheet tillverkar för närvarande cirka 5 000 beten i månaden och tanken är att produktionsmängden skall ökas betydligt den närmaste tiden då man inleder export ut i Europa och senare även i mån av möjlighet till bland annat USA och Australien. Bolagets produktpalett omfattar idag närmare 100 olika färgvarianter för marknaderna. Den senaste pärlan i produktutvecklingen är betesmodellerna superglow som kan laddas i dagsljus eller i ljus som innehåller UV-strålning. Efter laddningen lyser betet i mörker i många timmar. Dessa nyheter har gett bra testresultat bland annat i Stilla havet. Kameleontfärgtonerna växlar färg beroende på ljussättningen, liksom också pärlemorfärgerna. Enligt Henttonen har underleverantörsnätverket en allt större roll i tillverkningen av betena VuoksiRaksi, som har fått sitt namn från floden Vuoksen. Bästa möjliga tillgängliga komponenter garanterar att fiskarnas byte hålls på kroken så bra som möjligt.