Global försäljning höjer GM och Ford
GM imponerade med en vinst på 891 miljoner dollar. Detta kan jämföras med andra kvartalet 2006 då man förlorade upp emot tre och en halv miljard dollar. Men de starkare siffrorna beror mest på vad som händer utanför USA. Ungefär hälften av vinsten kommer från verksamheten i Latinamerika och Östasien. På bilförsäljningen på den amerikanska marknaden förlorade man istället 39 miljoner dollar. För Ford ser bilden likadan ut. Man rapporterade visserligen en vinst på 750 miljoner dollar, men planerar fortsatta nedskärningar med 44 000 amerikanska arbetsplatser. Den globala bilmarknaden växte med tre procent under årets första halvår. I Kina steg den totala bilförsäljningen med så mycket som 27 procent under samma tid. I Latinamerika, som växer nästan lika snabbt som Kina underblåser bilindustrin sin egen efterfrågan. Behovet av råvaror och energi för bilindustrin är omättligt och dessa resurser kommer till stor del från Latinamerika, vilket kommer konsumenterna till goda i form av högre löner och marginaler för konsumtion, gärna av bilar. I USA sjönk istället bilförsäljningen med 1,5 procent under samma period, även om de japanska bilmärkena stadigt tar växande marknadsandelar. Trots global tillväxt lyckas de stora amerikanska biltillverkarna alltså inte växa på hemmamarknaden. Inte ens unikt aggressiva rabatter och förmånliga finansiering har räckt till för att vända vågen. Och trots att de utländska marknaderna växer är de en så pass liten del av den totala verksamheten i både GM och Ford att det krävs att man lyckas vända försäljningen i USA för att få ordning på affärerna. De hårda besparingspaketen som genomförts inom organisationerna har visserligen fått en viss verkan, men ännu är det långt kvar! GM-ägda Saab går det inte heller så lysande för. Istället för den vinst Saabrepresentanter hoppades på så sent som för ett år sedan hamnade slutresultatet 2006 på en förlust på 3 miljarder kronor. Under hösten hade man dessutom gjort åt mer än hälften av aktiekapitalet och tvingades upprätta en kontrollbalansräkning. Kassaflödesproblemen löstes med ett bidrag från GM centralt på 3,785 miljarder kronor, berättar ner Saab automobils vd Jan-Åke Jonsson för Svd.