Fem frågor till Svenåke Berglie, Fordonskomponentgruppen
Sedan är årets tema mycket intressant. Vi lyfter fram affärsmöjligheterna som följer på de skärpta miljökraven, både när det gäller nya drivlinor, och nya bränslen. Men med intressanta talare och intresserad publik kommer det självklart upp även andra viktiga frågor. Det är första gången Scanias koncernchef Leif Östling medverkar, och det är väldigt roligt. Sedan är det ju en lång resa Bo I Andersson gör för att medverka, hela vägen från Detroit där han är ansvarig för General Motors globala inköp. Steven Armstrong, som nu är Chief Operating Officer på Volvo Car Corporation har tidigare deltagit på Stora leverantörsdagen och är en driven talare. Så jag tycker vi har en väldigt stark talarlista. Jag tror det kommer att talas mycket om hur man lite mer kortsiktigt ser på marknad och volymer framöver. Vi befinner oss i en lång högkonjunktur, men samtidigt har det väl aldrig varit så mycket osäkerhet som just nu. Hur länge kommer de relativt stora volymerna att hålla i sig? Vart är den amerikanska ekonomin är på väg? Frågor som betyder mycket även för de svenska företagen. Sedan är det väldigt spännande att se hur mycket debatt det blir om etanol som bränsle. Där har vi mycket kunniga och ärliga talare i till exempel Hans Folkesson, med bakgrund som utvecklingschef på Volvo Trucks, Skoda och Volvo Car Corporation, och Olle Hådell från vägverket. Det finns så många buzzwords som cirkulera i den debatten som inte ifrågasätts och det behövs en ärlig diskussion. Om vi tar det rent kortsiktig och volymmässigt, så berörs naturligtvis de som har enheter borta i USA och levererar till exempel till tunga lastbilar eller de tre Detroitbaserade. De kan få det kämpigt. Strukturellt, på längre sikt handlar det om vad som kommer att hända med Volvo och förmodligen också med Jaguar och Landrover, Vilka nya spelare som kommer in. Helt klart pågår det något med Volvo. Det vågar jag egentligen inte ha någon uppfattning om, men det är naturligtvis önskvärt att Volvo får en långsiktigt stabil ägare. För det är inte Ford idag, och att det blir en ägare som är djupt insatt i hur man arbetar med ett varumärke.