Konsulter med resultatgaranti
Nu etableras Celerant Consulting i Sverige med sin speciella arbetsmodell. Fasta priser, resultatgarantier och ett djupgående mänskligt perspektiv vid både analys och genomförande är Celerants metod för att öka effektivitet och lönsamhet. - Det påminner en hel del om Toyota Production System. Vi betonar vikten av att det är företagets anställda som ska genomföra förändringarna, inte vi, säger Hans Lindeman, vd för Celerant Consulting i Sverige. Celerant Consulting startade 1987. Idag har bolaget kontor i 12 länder med över 600 medarbetare. Förra årets omsättning var en miljard kronor. Nu storsatsar företaget på den svenska marknaden och har etablerat ett nytt svenskt bolag med ny ledning. - Med ökande internationellt fokus på pris och kvalitet riskerar alla svenska företag att kraftigt försämra sina resultat framöver. Därför är tajmingen för oss perfekt. Vi introducerar en ny syn på hur man snabbare kan vända företagens problem till större effektivitet och lönsamhet. Celerant Consulting använder ett egenutvecklat koncept som kallas Closework. Metoden baserar sig på att de mänskliga arbetsrutinerna kommer i fokus för att därmed länka organisationens strategi och vision till medarbetarna och verkligheten. - Vi arbetar med många av världens största företag, som exempelvis Saab, Volvo Trucks, Reuters och Akzo Nobel. I rena siffror har vi hjälpt bland annat British Airways att spara 140 miljoner kronor och i ett projekt med Shell hjälpte vi dem att spara 90 miljoner kronor, berättar Hans Lindeman. Företagets konsulter lägger 70 procent av sin tid på att ändra beteenden genom implementering och förståelse. För att förbättringar och effektiviseringar ska kunna uppnå maximal effekt är det ett måste att alla anställda till fullo förstår och uppskattar fördelarna med förändringen. De anställda får därmed också ett eget ansvar och intresse för den pågående förbättringen. - Härigenom behålls effekten på lång sikt, även långt efter att Celerant Consultings konsulter har lämnat projektet, förklarar Hans Lindeman. Många företag känner en misstänksamhet mot stora konsultprojekt eftersom kunden ofta inte vet hur stor notan kommer att bli när projektet är färdigt. - Vi har lyssnat mycket på sådana åsikter när vi skapade vårt arbetssätt. Resultatgaranti är en given beståndsdel i våra projekt. Prislappen är fast så att kunden vet exakt hur mycket projektet kommer att kosta och vad slutresultatet blir. Har vi inte nått målet vid beräknad tid så fortsätter vi tills det är nått. Utan kostnad för företaget som anlitar oss, säger Hans Lindeman. Han uppger att mer än varannan kund återkommer med nya uppdrag och att bara två procent av de genomförda projekten misslyckades. - Men naturligtvis finns det företag som redan har nått så långt att det inte ger utrymme för ett projekt med oss. Vår åsikt är dock att svensk industri inte tillhör den som kommit längst på detta område, säger Hans Lindeman.