Svag lönsamhet för fordonsleverntörer
Undersökningen visar att leverantörernas rörelsemarginaler begränsades till 4,1 procent i fjol. Även kapitalavkastningen låg närmast kvar på samma låga nivå som 2005, runt 8 procent. De fortsatt svaga resultaten förklaras av en dämpad försäljning (+2,7 procent) i kombination med ökade material- och insatspriser. Färre anställda och begränsade lönekostnader har dock motverkat ytterligare försämringar. Antalet anställda i leverantörsföretagen fortsatte att minska under fjolåret (-1,4 procent) och då främst arbetare (-2,7 procent). Över hälften av de anställda inom svensk bilindustri arbetar i företag med små marginaler eller som går med förlust. - Även i ett dagsaktuellt perspektiv på konjunkturen har svenska leverantörer en mer dämpad utveckling jämfört med industrin som helhet, säger Teknikföretagens chefekonom Anders Rune och hänvisar till den konjunkturbarometer för bilindustrins leverantörer under årets tredje kvartal som också presenteras i dag. Ordertillväxten på export har bromsat in relativt snabbt och framför allt beror det på försvagad efterfrågan från bilindustrin i Europa. Därtill säljer företagen ungefär lika mycket i Sverige som på export. De svenska leverantörerna visar även här en begränsad dämpning av orderingången under tredje kvartalet. - Att bil- och transportmedelsföretagen i Sverige i år kommer med flera nya modeller samtidigt som efterfrågan i bland annat Östeuropa växer är ändå hoppingivande för svenska leverantörer. Företagens efterfrågan på nyckelpersonal fortsätter också uppåt, säger Anders Rune.