23948sdkhjf

Logistik i Kina utmaning och möjlighet?

Kina är en av världens snabbast växande logistikmarknader men logistik är ofta ett av de utländska företagens största problem i Kina, hävdar Exportrådet. De höga kostnaderna för att förflytta gods har resulterat i att Kinas fraktkostnader överstiger 20 procent av BNP.

Samtidigt finns en enorm marknad för de företag som kan medverka till utbyggnaden eller företag som är verksamma med produkter eller tjänster inom logistik eller supply chain. Detta beror enligt exportrådet bland annat på att lokala logistikföretag konkurrerar i huvudsak med pris istället för värdeskapande tjänster. Marknaden är svåröverskådlig: Ingen enskild aktör har mer än två procent i marknadsandel. Det finns 700 000 logistikföretag som i snitt har två lastbilar och ingen av dem täcker hela Kina. Dessutom står landet inför enorma investeringar: Kina bygger 5000 mil väg per år varav 500 mil är motorväg. Alla städer med mer än 500 000 invånare ska kopplas ihop med motorväg, det ska vara klart 2010. Kina har världens tredje längsta och mest trafikerade järnväg, den ska byggas ut med 25 procent till år 2010. Man ska även bygga 18 containerterminaler för att underlätta transport av container. 2006 hade Kina 142 flygplatser, vilket ska bli 186 stycken till år 2010. Kina har idag 8 av de 30 största containerhamnarna i världen och volymen har under de senaste åren ökat med 25 procent per år. Exportrådet har sammanställt en studie genom att intervjua ett tiotal företag med logistikerfarenhet för att komplettera den bild Exportrådet själva fått av logistikproblemen genom de över 500 konsultuppdrag de gjort i Kina under de senaste två åren. - Vi ser att utbyggnad av infrastruktur i samband med växande logistikbransch, samt en ineffektiv logistik är områden där det finns bra affärsmöjligheter, säger Torbjörn Yngwe Bäck, Handelssekreterare i Kina säger. Flera svenska företag är duktiga på det här, till exempel Safegate som levererar till Pekings flygplats och Maxit inom byggmaterial. Utbyggnaden och en bättre infrastruktur i Kina skapar möjligheter till effektivare logistik och Kina blir då en stor framtida marknad för olika produkter och tjänster relaterade till logistik. Exempel på bolag är givetvis Volvo och Scania men även bolag som till exempel IBS inom systemlösningar för effektivare logistik, Tagmaster som levererar RFID-utrustning till järnvägen och Railog som planerar att frakta gods via transibiriska järnvägen till Europa. - Idag är logistikkostnaden 20 procent av BNP i Kina vilket kan jämföras med 9 procent i Europa. De internationella företagen kan påverka sin situation avsevärt om de har väl anpassade logistiska strategier och är en aktiv part, säger Henrik Danielsson, senior projektledare på Exportrådet i Peking med stor erfarenhet av internationell logistik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062