Var tionde i Sverige arbetar i fordonsrelaterade yrken
Bil Sweden och Mrf bjöd under Almedalsveckan in till ett frukostsamtal, där Susanna Popova samtalade med Bertil Moldén, VD för BIL Sweden och Per Johansson, VD Motorbranschens Riksförbund för att diskutera framtidens utmaningar för bilbranschen. - Vi måste ständigt föra en dialog med regering och riksdag om att ha forskning, utveckling och produktion av bilar kvar i landet. Vi måste också suga åt oss den kompetens som finns på universitet och högskolor för att Sverige skall kunna fortsätta vara vAllt färre 18-åringar tar körkort i Sverige. För bilbranschen är detta en bekymmersam utveckling. Bara i Stockholm saknas det 6000 chaufförer och ofta är körkort en förutsättning för att få jobb. - Det är besynnerligt att det skall vara 25 procent moms på körlektioner, när exempelvis ridlektioner bara har 6 % moms. Att ta körkort innebär också en massa byråkratiskt krångel. Vi vill inte se en utveckling där körkort blir en klassfråga, sade Bertil Moldén. - Vi har jobbat länge med körkortsfrågan. Jag skulle vilja att skolorna erbjöd trafikantutbildningar redan i de yngre årskurserna, fortsatte Per Johansson. Bilarna har idag en högre kvalitet, fördelaktigare pris och högre säkerhet än tidigare. Bilbransch- Vi har ungefär 4 miljoner möten med kunder varje år. Vi arbetar ständigt med förbättringar, vilket innebär att få branscher har ett så bra förhållningssätt till sina kunder som vi inom bilbranschen, sade Per Johansson. - I Sverige arbetar i dag 145 000