Pisksnärtsystem minskar skaderisk med 60 procent
Folksam har undersökt hur de olika pisksnärtsystemen har fungerat i verkliga olyckor. Undersökningen omfattar olycksbilar där bilisten visat symptom på pisksnärtskada i över en månad. Fler resultat presenterar Folksams chef för trafiksäkerhetsforskning, Anders Kullgren, senare idag på det årliga trafikseminariet i Tylösand. - I denna studie har vi bara kunnat studera effekten av de först lanserade och nu vanligaste pisksnärtskydden, det vill säga Saabs, Volvos och Toyotas. Inom ett år har vi utvärderat betydligt fler skyddssystem på marknaden, säger Anders Kullgren. Allihop kommer naturligtvis inte att visa sig lika effektiva som dem vi tittat på hittills. Det finns fortfarande en stor potential för kraftigt ökad skydd mot vår vanligaste trafikskada. Den håller nu på att uppfyllas i pågående tekniknutveckling av nya pisksnärtsystem. Att bilindustrin är på rätt väg bekräftas också av den höga överensstämmelsen mellan tidigare konsumenttester av pisksnärtsystem och den bild som nu växer fram i Folksams gemomgång av verkliga olyckor: - Jag tror inte det dröjer så länge förrän en halvering av skaderisken är ett alltför lågt satt mål, säger Anders Kullgren. Om man kunde kombinera olika tekniska lösningar från Saabs, Volvos och Toyotas system i samma bilstol kunde pisksnärtskadorna bli väsentligt färre och dessutom lindrigare. - Det vore till exempel ett stort steg framåt om den höga energiupptagningen i Volvos ryggstöd kunde kombineras med ett rörligt huvudstöd av Saabs modell. - Hittills finns pisksnärtskydd nästan uteslutande i bilens framsäte. Nu är det hög tid att bygga in effektiva skydd även för dem som sitter i baksätet, avslutar han.