Miljökoncept från Volvo
Volvo ReCharge Concept är en plug-in hybrid med en elmotor vid varje hjul och batterier som laddas dagligen via ett vanligt eluttag. Detta ger föraren cirka 100 kilometer ren elkörning innan bilens fyrcylindriga Flexifuelmotor måste aktiveras för att driva bilen och ladda batterierna. - En viss andel elfordon kommer att krävas för att klara framtidens CO2-krav. Eftersom Volvo ReCharge Concept både har en utmärkt batteriräckvidd och en förbränningsmotor som reservkraft är detta ett mycket intressant koncept, säger Magnus Jonsson, Senior Vice President Research and Development vid Volvo Personvagnar. Konceptbilen har tagits fram vid Volvo Concept and Monitoring Center (VMCC) i Camarillo, Kalifornien. - Detta är en banbrytande uppfinning. Den som kör under 100 kilometer om dagen behöver sällan eller aldrig besöka en mack. I USA gäller detta uppemot 80 procent av alla bilister, säger Magnus Jonsson. Batteriräckvidden innebär att Volvo ReCharge Concept är snäll mot bilägarens plånbok. Vid körning enbart på el blir driftskostnaden cirka 80 procent lägre än för en bensindriven bil i samma storlek. Vid körsträckor längre än batteriräckvidden och med förbränningsmotorn igång varierar förbrukningen från 0 till 5,5 l/100 km beroende på hur länge Flexifuelmotorn körs. - Använd på effektivaste sätt bör plug-in hybriden ge cirka 66 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med de hybridbilar som finns ute på marknaden i dag. Om elen kommer från CO2-fördelaktiga källor som biogas, vattenkraft och kärnkraft kan siffran bli ännu fördelaktigare, säger Magnus Jonsson. Fyra elmotorer, en vid varje hjul, ger individuell fyrhjulsdrift. En fyrcylindrig 1.6-liters Flexifuel-motor driver den avancerade generatorn som ger kraft till hjulmotorerna när batteriet behöver ny laddning. Det finns ingen mekanisk kraftöverföring till hjulen. Ett batteripaket som är placerat under bagageutrymmets golv använder batterier av typen litium-polymer. Batterierna har utformats för att ha en livslängd bortom bilens egen. Eftersom förbränningsmotorn enbart driver generatorn, kan förbränningen optimeras, både när det gäller avgasutsläpp och CO2. Förbränningsmotorn startas automatiskt när 70 procent av batterikraften är förbrukad. Men föraren har även möjlighet att manuellt aktivera den fyrcylindriga Flexifuelmotorn via en knapp på instrumentpanelen. - Det finns en betydande skillnad mellan vår plug-in hybrid och dagens hybrider, som bara använder elmotorn som ett stöd till förbränningsmotorn under kortare perioder. Vår lösning gör det möjligt för de flesta att köra på el till hundra procent, med en eMiljön var över huvud i fokus i Volvo Personvagnars monter på den internationella bilsalongen IAA i Frankfurt. - Vi arbetar med sikte på ett multienergisamhälle där flera energieffektiva lösningar samverkar för att tackla de komplexa klimatfrågorna, säger Volvo Personvagnars VD Fredrik Arp. - Koldioxidfrågan har naturligtvis högsta prioritet. För att effektivt tackla CO2-utmaningarna både på kort och på lång sikt måste vi arbeta med flera olika tekniklösningar som täcker in hela vårt modellprogram, säger Fredrik Arp. I bilbranschen står ofta begreppen alternativa bränslen och bränsleförbrukning i fokus. Men i diskussionen om framtiden vill Volvo Personvagnar hellre gå från fokus på multibränsle till de bredare begreppen multienergi och energieffektivitet. - För att rättvist bedöma den totala miljöeffekten för en ny drivlina måste man studera hela kedjan, från råvaruframställning och bränsleproduktion till distribution och användningen i bilen. Om tillverkningen av ett biobränsle kräver mycket el från ett k