23948sdkhjf

Från produktidé till förpackning

Idag tar det cirka 1-2 år för en livsmedelsproducent att få ut en ny produkt i butikshyllan. Genom att samla kompetenser om materialval, förpackningar, design, varumärkesexponering och logistik i ett bolag kommer tiden från idé till butikshylla kortas till 6-8 månader.

Nine TPP, Total Packaging Partner, AB är ett samarbete mellan Billerud och designföretaget No Picnic som specialiserat sig på hela kedjan från ny produktidé till förpackad vara i butik. Billerud har kunnandet om materialval, maskinell utrustning och konsten att optimera produktionen i fabrik. No Picnic har design-, trend- och konsumentperspektivet. - Fler och fler företag har insett att produktutveckling och förpackningsutveckling inte är parallella processer, utan integrerade. De som har nått dit eller vill nå dit kommer att ha mycket stor nytta av Nine, säger Jon Haag vd för Nine. Oavsett om kunden söker en ny typ av förpackning som kräver en förändrad packningslinje eller om det främst rör sig om smartare hantering i butik eller ny design ska Nine vara en naturlig partner. - Vi har ambitionen att sälja mer än papper och pappersmassa och att utveckla våra affärer, det har vi sagt sedan tidigare. Analysen av värdekedjan för förpackad mat har tydligt visat att det finns utrymme för förbättringar. Genom Nine kan vi korta livsmedelsproducenternas utvecklingscykler genom vårt kunnande. Det är positivt för alla, säger Per Lindberg, vd och koncernchef i Billerud.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063