Spänningen stiger i Detroit
GM, som är den största arbetsgivaren för arbetare anslutna till bilfacket UAW, United Auto Workers, är först ut. Det nuvarande kontraktet gick ut i lördags och förlängs endast från timme till timme. Om man inte kommer överens kan Facket alltså genast ta ut sina anslutna i strejk. Att förhandla först kan vara både en fördel och en nackdel, Första förhandlaren får mest påverkan på avtalsvillkoren, men kan också löpa störst risk att drabbas av en strejk. Någon ingen av de amerikanska biltillverkarna egentligen har råd med, eftersom alla kämpar med att vända låg lönsamhet och dålig försäljning. GM har 73 454 UAW-anställda efter att man köpt ut över 30 000 anställda. Ford har 58 300 och Chrysler 49 000. Tillsammans har man dock över 400 000 pensionärer och 100 000 änkor och andra familjemedlemmar som har avtal om hälsovårdsförmåner hos biltillverkarna. Stötestenarna i det nya avtalet är att biltillverkarna vill bli av med kostnaderna för dessa redan avtalade förmåner till arbetare som inte finns kvar i organisationen. GM uppskattar till exempel dessa framtida kostnader till 55 miljarder dollar. Den planerade lösningen är att skapa fackliga fonder finansierade av aktier och kapital, men dessa kommer att vara underfinansierade. Rätt investerade förväntas facken kunna klara kostnaderna med ungefär sjuttio procent av totalkostnaderna i fonderna. Detta är dock en förhandlingsfråga. Enligt rykten vill UAW dock inte bara ha en engångssumma, utan även garantier att man kommer att fortsätta att bygga bilar på fabriker med UAW-fackklubbar i utbyte mot att man tar över dessa kostnader. Dessa önskemål handlar inte bara om att man behåller tillverkningen i USA, utan också om var den hamnar. Konkurrenter som Toyota och Honda har inte samma avtal som de amerikanska bolagen, och har dessutom byggt många av sina fabriker i sydstaterna där anslutningsgraden till UAW är mycket lägre. Förhandlingarna mellan GM och UAW har enligt amerikanska media gått ganska bra, och man börjar närma sig ett avtal under veckan. Processen är dock inte över, och kan även bli mer komplicerad. Snart står även förhandlingar med Ford och Chrysler på tur. Under liknande förhandlingar 1982 spelade man ut bilföretagen mot varandra. När GM inte gav tillräckligt goda villkor bordlade man förhandlingarna där och förhandlade fram visst medbestämmande hos Ford istället, villkor som UAW senare lyckades få även hos GM.