Autolivs automatmontering går för högtryck
Autoliv Sverige AB i Vårgårda monterar säkerhetsprodukter till bilindustrin. Airbag och specialprodukter som integrerad barnstol, fotgängarskydd och whiplashrecliner, alltså ställanordningen för ryggstödet med inbyggt skydd mot pisksnärtskador. - Monteringsliner / celler utformas för att erhålla flexibel kapacitet genom olika bemanningsalternativ. Automation används där så bedöms som lönsamt, säger Thomas Andersson som är produktionsteknisk chef på Autoliv i Vårgårda. Val av monteringsupplägg är beroende av volym och förväntad livslängd på produkterna. Monteringen av whiplashrecliner sker i stora serier vilket ger möjlighet till en högre automatiseringsgrad av monteringen. Två i flödet sammanhängande monteringslinjer i Vårgårda producerar upp till 2 miljoner Whiplashrecliners per år. Reclinerlinjen startades 1996 och kan tillverka upp till 10 000 produkter per dygn på tvåskift. Whipslinjen startade 1998 och har därefter moderniserats i flera steg. Reclinern ingår som ett delmontage i whiplashreclinern. Den senaste installationen på whipslinjen är en Motoman industrirobot. Tidigare automatstationer är av pick and place typ. Valet av robot är resultatet av beredning ihop med maskinleverantör AVT i Alingsås. Då montaget bestod av fyra varianter med olika monteringsvinklar bedömdes att robotinstallation var den effektivaste lösningen. Kostnaden bedömdes vara på samma nivå som stelautomatiserat men robotens flexibilitet var till fördel, installationen återbetalar sig på mindre än ett år. Att installera en ny station på en monteringslinje i löpande produktion ställer höga krav på funktion från första stund. - För att säkerställa hög tillgänglighet i produktion har vi tagit fram en flexibel transportbana för paletter i olika storlekar som används vid provkörning av automatstationer innan leverans, säger Thomas Andersson. Innan leverans av robotcellen provkördes mer än 20 000 montage för att identifiera och åtgärda störningar. En av störningarna som identifierades var materialförsörjning från mataren som behövde flera justeringar innan funktion fick godkänt. Verifiering av matarens funktion efter åtgärder genomfördes genom att roboten endast plockade komponenter och lade i låda, detta betydde att den kunde köras automatiskt utan övervakning mer än vid materialpåfyllning. - För att hantera underhållet av roboten har vi utbildat tre av våra underhållstekniker hos Motoman. För att underlätta operatörens hantering av stopp i stationen är gränssnittet utformat som övriga stationer på linjen. - Genom ett bra förarbete kunde installation och start av produktion på linjen ske med minimala driftstörningar, säger Thomas Andersson.