LED - allt vanligare som frontbelysning
Xenonlampor blir allt vanligare som tillvalsutrustning för nya bilar i mellansegmentet och däröver. Tekniken bygger på en ljusbåge som lyser mellan två exakt positionerade elektroder. Xenonljuset har två avgörande fördelar jämfört med ljuset från konventionella glödlampor: En Xenonlampa avger dubbelt så mycket ljus som en modern H7-lampa, men behöver bara två tredjedelar av effekten. Lysdioder, LED (Light Emitting Diods) är idealiska vid användning under hårdast tänkbara förhållanden. De är okänsliga för vibrationer och har en livslängd på mer än 10 000 timmar. Fördelarna med lysdioder och deras kontinuerligt förbättrade ljusstyrka har lett till ökat användande inom området signallyktor för arbetsfordon. Men även för personbilar är lysdioder på stark frammarsch, framförallt när det gäller bromsljus samt extrabelysning i fronten. Kilformade karosser med allt lägre fronter samt motorrum laddade med kraftigare motorer, AC-aggregat med mera innebär allt mindre plats för frontbelysning. Ett sätt att gå runt problemet är att använda LED-teknik. LED kräver mindre utrymme, ger friare formgivning men sägs också ha längre livslängd. När det gäller lysdioder installerade i en slimmad front på en personbil står man nu inför seriemässig produktion. Bil - och belysningsbranschen bedömer att vi snart kommer med LED-frontstrålkastare som innehåller både hel och halvljus och att tekniken rakt igenom kommer att vara tillförlitlig. Här ligger till exempel nya supersportvagnen Audi R8 i frontlinjen med kvalificerad LED-belysning. Kurvljus finns som tillval för vissa bilmodeller sedan några år. Tekniken är under utveckling genom att integrera EPS, antisladdsystem och att använda signaler från GPS-styrda navigationssystem.