23948sdkhjf

Pilot och flygledare byter roller

Ny teknik suddar ut gränsen mellan pilotens och flygledarens uppgifter. Den nya tekniken är en förutsättning för att hantera den växande flygtrafiken. Men hur blir det med ansvarsfördelningen?

Fredrik Barchéus på KTH har studerat konsekvenserna för de berörda yrkesgrupperna. Nya teknologier som satellitnavigering, datalänkkommunikation och ADS-B där flygplanen skickar ut information om sin egen position, har potential att ändra rutinerna kring flyget genom möjligheten att i samma system sköta navigation och övervakning. Begreppet heter Air Traffic Management och tekniken har redan testats i flygplan i samarbete med flygbolag i norra Europa. - Nuvarande uppdelning av arbetsuppgifter mellan pilot och flygledare baseras huvudsakligen på den historiska utvecklingen och tillämpningen av tekniska redskap - främst radartekniken. Den nya teknologin tillåter att information i flygsystemet delas i mycket större utsträckning, till exempel kan flygledare få större insyn i navigation i vissa skeden medan piloter ansvarar för separationen från andra flygplan, säger Fredrik Barchéus, som doktorerar vid avdelningen för industriell arbetsvetenskap. Fredrik Barchéus avhandling beskriver de grundläggande egenskaperna i nuvarande och ny teknologi och hur uppgifter och ansvar delas mellan piloter och flygledare. Intervjuer med flygledare från flera europeiska länder har visat att det finns en osäkerhet när det gäller var ansvaret ligger i olika skeden och hur det kan överlämnas på ett säkert sätt. - Ny teknologi kräver att vi utvecklar korrekta procedurer för att vi även fortsättningsvis ska kunna flyga tryggt. En viktig aspekt är hur utbytet av information mellan flygledare och pilot ska ske. Både datalänk radio är möjliga kanaler, och även en kombination av dem, säger Fredrik Barchéus.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078