23948sdkhjf

Tekniken ett hot - om man inte är med!

Det är inte lågkostnadsländer som är det största hotet mot den maskinbearbetande industrin, det är de tekniska framstegen! Med den tillspetsade formuleringen vill den engelske konsulten Adrian Allen peka på de risker som företag tar om de inte hänger med i den tekniska utvecklingen. Adrian Allen framträdde vid den internationella konferensen för verktygstillverkare i den baskiska staden San Sebastián på försommaren.

Adrian Allen har arbetat i över tjugo år som konsult åt flygindustrin, framför allt Boeing. För några år sedan fick han Boeing och några andra företag att satsa pengar på ett forskningsinstitut om avancerad tillverkningsteknik. AMRC, The Advanced Manufacturing Research Center, öppnade år 2004. Adrian Allen betonar att de tillverkande företagen måste hänga med i den tekniska utvecklingen, annars blir de lätt frånsprungna. De stora företagen vet detta och satsar på nya bearbetningsmetoder, nya material etc. Men även underleverantörer - och verktygstillverkare - måste vara på alerten. Olika forskningsinstitut spelar därvidlag en stor roll för att föra ut nya kunskaper till industrin. Adrian Allen: - Forskningsinstituten kan bidra till att företagen kan bibehålla konkurrenskraften. Forskningsinstituten med sina samarbeten mellan industri, den akademiska världen och staten kan visa på vad som är möjligt att åstadkomma inom olika tillverkningsprocesser. Med sitt förflutna inom flygindustrin tog Adrian Allen upp ett antal exempel från just flygplanstillverkning i sitt anförande vid WCTC - World cutting tool conference - i San Sebastián. Bland annat pekade han på hur industrin hela tiden söker lättare komponenter, utan att för den skull tumma på kvaliteten. - Komponenterna blir allt lättare och de får kosta allt mindre! - Samtidigt ställs kraven på allt bättre komponenter, de ska tillverkas billigare och snabbare och de ska även vara ”grönare”. - Det ska också vara allt färre komponenter. På ”den gamla goda tiden” kunde man vid flygplanstillverkning bearbeta bort 90 procent av komponenterna - och material är dyrt! Adrian Allen gav ett exempel - antalet monolitiska detaljer kunde reduceras från 44 till sex. Detta minskade i sin tur antalet verktyg från 53 till fem - vilket gav en kostnadsbesparing på totalt 75 procent! Det finns också miljoner att spara på att korta bearbetningstiderna, konstaterade Adrian Allen och gav ett exempel som han eget forskningsinstitut AMRC forskat fram - vid tillverkning av en lamell i en fläkt av titan hade man minskat tidsåtgången med 97 procent! - Och målet var då satt till 66 procent. Adrian Allen betonade att flygindustrin rör sig bort från traditionella metaller mot titan och kompositer, som kräver mindre maskinbearbetning. Så innehåller ”framtidens Boeing, 787 Dreamliner, omkring 50 procent kompositer. Även om bearbetningstiden spelar en allt viktigare roll konstaterade Adrian Allen att trots allt är det minskad råvaruåtgång som är viktigast för ett minskat pris på ett flygplan...

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.077