Kommunerna behöver bättre webbplatser
Ett bättre företagsklimat och fler företag prioriteras av såväl regering och kommuner som Svenskt Näringsliv, men det är få av landets kommuner som använder sina webbplatser till att informera om alla de möjligheter som finns för såväl blivande som existerande företagare i att bli leverantör till kommunen. - Att förbättra det lokala företagsklimatet är ganska enkelt: Mer tillgänglig information på webbplatsen riktad till företagen är ett stort steg på vägen, säger Birgitta Laurent, konkurrensexpert på Svenskt Näringsliv. Företagaren Monica Renstig har skrivit rapporten på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Undersökning omfattar landets 50 största kommuner. I rapporten rankas kommunerna efter hur väl de uppfyller olika kriterier, exempelvis om det finns information om pågående upphandlingar och huruvida de upplyser om Lagen om offentlig upphandling. Jönköping, Haninge och Malmö får en bottenplacering. Bara två av tio kommuner berättar att de välkomnar privata utförare och bäst på att kommunicera är Nacka och Umeå.