Transportfartyg i kolfiber, glasfiber och aluminium
- Det har varit en utmaning att demonstrera hur fartyg kan konstrueras med lätta material utan att ge avkall på brandsäkerheten, säger Tommy Hertzberg, projektledare och forskare på SP. Under 3 år har forskare från SP och 29 olika industrier och organisationer deltagit i det Vinnova-sponsrade 24 MSEK-projektet LÄSS "Lättviktskonstruktioner till sjöss". Projektet har också resulterat i två kommersiella fartygsbyggnationsprojekt. Tekniskt har man sedan länge vetat hur man skall konstruera fartyg i bland annat fiberkomposit, se exempelvis på Kockums- och Visby-korvetten. Svensk komposit- och varvsindustri är tillsammans med Försvarets Materielverk (FMV) världsledande vad gäller konstruktion av kompositfartyg. Materialtillverkningen är exemplifierat av DIAB och SAPA. Fördelarna med att bygga i lätta material är flera: Många fartyg har idag ballast av stabilitetsskäl. Om man bygger exempelvis överdelen av ett fartyg i lättviktsmaterial minskar behovet av ballast, dvs, man kan ersätta dödvikt med betalande last. Det är förstås av stort ekonomiskt intresse. Dessutom gör det stigande oljepriset och miljökraven att det blir allt intressantare att kunna minska bränsleförbrukningen. Lättviktsmaterial har även andra fördelar som minskat behov av underhåll eftersom plast inte rostar och längre livslängd.