Expansivt Autodesk tänker på miljön
Autodesk har bestämt sig för att slå in på den gröna stigen. Företaget sponsrar bland annat en miljöserie i så kallad public tv i USA och när företagsledningen nyligen mötte pressen var det bara miljön som vd Carl Bass berörde. - I Silicon Valley fick ett företag miljöpris för att det satt upp solceller på sitt parkeringshus. Men om vi tänker ett steg längre så inser vi att det verkligt radikala steget hade varit att inte lägga företaget så långt från de anställdas bostäder att de behövde ta bilen till jobbet. Tidiga beslut är alltså viktigare än att försöka räta upp någonting som redan är felbyggt, sade Carl Bass. Han berättade att det inte var alla hans direktörer som omedelbart fattade vad miljön hade med programvaruförsäljning att göra och i det övriga programmet var Autodesk också tillbaka till traditionen. Alltså demonstrationer av vad deras produkter kan. Nytt för i år är att man utan att ljuga kan påstå att företaget är leverantör till all världens bil- och flygindustri. Då är det inte Inventor som fått ett genombrott utan genom fjolårets köp av Alias har Autodesk i ett slag fått de ledande branscherna på kundlistan. Genom en snabbt ökad försäljning har bolaget i år kunnat fortsätta sina företagsköp så att Alias skissverktyg fått sällskap av svenska Opticores möjligheter till simulering med ray-tracing teknik. Opticore, som köptes under slutet av augusti, var ett helägt dotterbolag till Design Communication, med säte i Göteborg. Det utvecklar programvaror för interaktiva, verklighetsnära 3D-visualiseringar och presentationer. Opticores produkter bidrar till att skapa digitala prototyper från cad vilket minskar behovet av fysiska prototyper, kortar utvecklingscykler och ökar kommunikationen mellan designers, beslutsfattare och kunder. - Vi ska fortsätta utvecklingen av Opticores teknologi och att leverera support till Opticores kunder. Vi tänker satsa mera pengar på utvecklingsavdelningen i Göteborg och första målet är att se till att Opticores programvara fungera tillsammans med Inventor, sade Robert "Buzz" Kross, chef för Autodesk Manufacturing Solutions. Bland Opticores kunder finns stora fordonstillverkare på alla kontinenter liksom stora tillverkande företag. Bland fordonskunderna märks Audi, Ford, Hyundau, Kia, Faw, Brilliance Auto, Tata Motor, Mahindra Mahindra, Bajaj Auto, Honda och Nissan Mitsubishi. Bland kunderna inom konsument- och transportsektorn finns exempelvis Canon, Philips, Nokia, Electrolux och Bombardier. Ungefär samtidigt köpte Autodesk den amerikanska mjukvarutillverkaren PlassoTech vars teknologi inkluderar bland annat möjligheter att analysera och beräkna statisk spänning, värmespänning, optimering och buckling, samt genomföra modal- och svängningsanalyser. Den innehåller också avancerad funktionalitet för att analysera dynamisk spänning och göra stora deformationsanalyser i solid- och skalmodeller. Dessa funktioner ska nu byggas in i Inventor. Nu är det snart bara cam som saknas som integrerat verktyg i Inventor. Men där förnekar Autodesk att man tänker köpa någon produkt. - Både Solidcam och Edgecam är integrerade i Inventor trots att vi inte äger dem. Vi är nöjda med det tillståndet och tänker inte köpa någon cam-utvecklare, säger Robert "Buzz" Kross.