Långsiktig planering lönar sig inom pappersindustrin
Företagen inom pappers- och massaindustrin har länge slagits mot skenande energikostnader, ökade råvarupriser och en vikande lönsamhet. För att hantera detta har många företag tvingats att fatta tuffa beslut för att minska kostnaderna, åtgärda strukturella problem och förändra produktmixen. Ernst & Youngs studie The Art of Turnaround Management in the Paper Industry visar att de bolag som endast fokuserar på snabb kostnadsreduktion inte lyckas nå sina mål eftersom analysen inte varit tillräcklig. En genomgång av tolv produktionsanläggningar som genomfört förändringsarbete de senaste tio åren visar att de företag som är framgångsrika i branschen har vågat lyfta blicken och hitta mer långsikta lösningar där strategin står i fokus. - Det första misstaget ledningen gör är att se arbetet med att bland annat sänka kostnaderna och effektivisera produktionen som ett projekt. Det är det inte. Det är en kontinuerlig process som måste vara en naturlig del av det dagliga arbetet och en del av kulturen istället för något som försvinner efter något år, säger Ulf Borgcrantz, delägare och ansvarig för manufacturing-sektorn på Ernst & Young. I andra branscher kan man förvänta sig resultat av förändringsarbete inom 6-12 månader. I pappers- och massindustrin är 3-4 år betydligt mer realistiskt för att uppnå varaktiga förändringar. Nästa steg för pappers-och massaföretagen är att närmare undersöka möjligheten till outsourcing, som kan vara en lösning för att sänka kostnader. - Företagen inom pappersindustrin har länge varit ”motståndare” till outsourcing. Det finns flera orsaker till detta, som till exempel ett starkt fackligt motstånd. Men outsourcing kan vara ett sätt att förbättra effektiviteten i produktionen och lönsamheten i företaget genom ökad kontroll över kostnaderna och kvaliteten, påpekar Ulf Borgcrantz, Ernst & Young.