Söderköpingsföretag ledande inom golvslipsystem
HTC erbjuder ett industriellt koncept där man tar ansvar från tillverkningen av slipmaskinerna till förädling och underhåll av industrigolven. Grundarna i det tidigare städbolaget insåg värdet av blanka golv för sina kunder och lyckades prestera resultat som blänkte bättre än konkurrenternas. - Grundarna insåg från början att för att lyckas behövde de expandera utanför Sverige. Sen har vi haft stenhårt fokus på produktutveckling och försöker driva marknaden, säger Sten Jeansson, vd för HTC till Exportrådet. Med fokus på blanka golv konstaterade man snart att befintliga system var krångliga att använda och presterade mediokert resultat. En egen maskin utvecklades. Den var tio gånger dyrare än konkurrenternas, men effektivitet och resultat var mer än tio gånger bättre. Nästa steg blev ett eget koncept - HTC Superfloor - som förvandlar känslig betong till spegelblank golvyta. Eftersom i stort sett varje industri, varje lager och varje varuhus i hela världen har ett betonggolv var det en bra idé. Inte minst på marknader utanför den svenska. Den största marknaden är USA följd av Tyskland, England, Danmark, Norge och Frankrike. Framgång och en väl avvägd strategi gjorde HTC till en av de nominerade till Exportrådets "Stora Exportpris 2007". Avgörande har varit en målmedveten blixtoffensiv där företaget snabbt lagt under sig nya marknader. Under resan ut i världen har HTC haft en rad samarbeten med Exportrådet. Vid etableringen i Tyskland inleddes ett samarbete 2004. Idag har man drygt tio anställda på plats och driver en växande verksamhet med bland annat ledande tyska företag inom fordonstillverkning. Industri men även stora aktörer inom detaljhandel hör till de viktiga kunderna. I takt med tillväxten har fokus svängt i företagets försäljning.