23948sdkhjf

Miljardaffärer lockar företag

Intresset för underleverantörsmässan Elmia Subcontractor är större än någon gång tidigare. Bokningsgraden är, när detta skrivs i mitten av oktober, så hög att många företag inte kommer att få plats på mässan i november. "”Trycket är rekordstort. Vi har 200 företag på väntelista", konstaterar mässans projektledare Jonas Ekeroth.

Att det råder högkonjunktur inom industrin är ingen nyhet. För norra Europas ledande underleverantörsmässa märks detta mycket tydligt. Aldrig tidigare har bokningstrycket varit så högt som i år. - Självklart bidrar den goda konjunkturen till det stora intresset, men i grunden handlar det om att det här är en mässa där det görs affärer. Det känner företag till och då vill man förstås vara en av spelarna på banan. Förra årets mässa genererade affärer för 18 miljarder kronor, enligt den undersökning vi genomförde bland våra utställare, fortsätter Jonas Ekeroth. I år, mellan den 6 och 9 november, kommer 1 200 företag från fler än 30 nationer att finnas på plats. Mässan är den i särklass största underleverantörsmässan i norra Europa. - Det här bokningsläget överträffar allt vi tidigare sett, säger Jonas Ekeroth. Varenda kvadratmeter utnyttjas, men det räcker ändå inte. Vi är redan i ett sådant läge att vi nu har svårt att ta emot fler utställare. För dagen har vi en väntelista med 200 företag som väntar på att få komma in. - Vi försöker nu finna vägar att ge företag möjligheter att ändå skaffa nya kontakter. Vi utvidgar t ex vår matchmaking-aktivitet och vi planerar lunchföredrag som ett annat sätt för företag att föra fram sina budskap, än att stå i monter. Vi omdisponerar också vissa ytor för att skapa mer monteryta, förklara Jonas Ekroth. - Men några begränsningar av monterytorna gör vi inte. Utställarnas behov är det som gäller! Ända sedan mässan startade på 70-talet har idén varit att koppla samman säljare och köpare på mässgolvet. Även om mässan har mångdubblats i storlek och utvecklats på olika sätt, är ändå grundidén densamma. - Elmia Subcontractor har utvecklats till en multiarena, där vi hela tiden arbetar på att hitta nya kontaktytor som ska leda till affärer. Utställningsdelen, där utställare och besökare träffas i montrarna, är och kommer alltid att vara huvudarenan. Men andra viktiga mötesplatser är matchmaking-arrangemangen b2fair och Tier 1, under de s k Automotive Supply Days på onsdagen och torsdagen. B2fair har vi haft tidigare, medan Tier 1 är nytt för i år. Den här typen av kvalitetsstyrda affärsmöten har visat sig vara både tids- och kostnadseffektiva och något som gillas av både säljare och köpare, säger Jonas Ekeroth. Tier 1 arrangeras tillsammans med Fordonskomponentgruppen och innebär att representanter för de leverantörer som står närmast fordonstillverkaren i leveranskedjan får möjligheter att träffa nya underleverantörer på mässan. - Vi räknar med att cirka 300 personer kommer att ta dessa möjligheter att skaffa nya affärskontakter. Årets mässa kommer att ha mycket fokus på "nya marknader". Underleverantörsindustrin blir allt mer gränslös och global, en verklighet som innebär både hot och möjligheter. Exportrådet satsar stort under Elmia Subcontractor och arrangerar bland annat en "exportdag" på onsdagen. - Innan sommaren genomförde vi en enkätundersökning bland våra utställare. Vi fick då klart för oss att just frågor kring utlandsetableringar, exportaffärer och möjligheterna att hitta partner utomlands stod högt på agendan. Dessa frågor hoppas vi ge svar på just under "exportdagen". Exportrådet har tolv landsrepresentanter på plats, beredda att svara, berättar Jonas Ekeroth. Ett stående inslag under Elmia Subcontractor är Leverantörsstämman, som arrangeras av mässan och Teknikföretagen. Den hålls på tisdagkvällen under mottot ”Preparatus supervivet”: Den väl förberedde överlever! I år ska man prova ett nytt koncept för mötet, med avancerad interaktionsteknik, kunnig moderator och dussinet inköpsansvariga från ledande svenska storföretag och ytterligare tre gånger så många leverantörer i ett antal öppna workshops. Målsättningen är att efter en intensiv timme ha identifierat faktorer av betydelse för leverantörsindustrin och behövliga åtgärder därav! Som tidigare år kommer också Industridesign att uppmärksammas i ett särskilt program. Det sker under torsdagen, och under fredagen kommer man att i samarbete med SINF, Svensk Industriförening, att diskutera nya vägar att lösa industrins problem med försörjning av nya kompetenta medarbetare. Med drygt tusen utställare på Elmia kan det vara knepigt att veta var de mest intressanta nyheterna ska visas. Verkstäderna kan tipsa om Omnilog i monter D 03:69, där man ska visa hur affärssystemet Jeeves används för att samla in driftsstatistik från utrustning som används i produktionen. På Elmia exemplifierar man detta med en robot från Kuka. - Det gäller här att ta in driftsstatistik för att få bästa underlag för t ex förkalkyler eller uppföljning mot budget, så att man kan lämna rätt offerter. Men även att samla data för utvärdering av tillgänglighet och koppla dessa till ett underhållsystem för planering av förebyggande underhåll som riktas mot rätt störningsorsaker, förklarar Thomas Ljung vid Omnilog Väst: - Autotube i Varberg kör just en sådan applikation som nu ställs ut i en ”kopia” på Elmia. Autotube tillverkar varianter av rördelar för Volvo, med avrop via en EDI-koppling, och på mässan ska vi kunna följa workflow, beställningens väg genom Jeeves. Det ingår i en systemlösning kallad Omnilog Subcontractor med kopplingar till produktionsekonomisk utvärdering, som nu premiärvisas. Materialgrossisten Tibnor presenterar en helhetsbild av sitt företag och de breda möjligheter till bl a förformaterade materialleveranser och lagerhållning som man nu erbjuder. Det kan gälla såväl profilformat i önskade längder som platta produkter: tunnplåt eller grovplåt, även här slittad eller uppskuren till format. Det handlar alltså om samarbete, något som nu vinner allt mer terräng och innebär att man blir mer partner än säljare - kund. Man ser gärna många gäster från produktionsavdelningar för att få visa sin kapacitet inom förformatering. När mässdagarna avslutas finns ändå möjligheter att fortsätta med avkopplande aktiviteter, berättar Jonas Ekroth vidare. På tisdagkvällen erbjuds en riktig ”Cajunkväll”, där 400 gäster får möjligheten att uppleva riktig New Orleans-känsla. Onsdagskvällen lämnas för egna aktiviteter men på torsdagen slår man till desto värre: öppningsmatschen i Karjala Cup spelas på Kinnarpshallen, med mötet mellan Sverige och Ryssland. Personalfest eller kundträff?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063