23948sdkhjf

Gustavsberg får miljöpris

Villeroy & Boch Gustavsberg AB fick pris i EMAS årliga miljöprisutdelning i Lissabon den 19 november 2007. Företaget belönades för det omfattande, långsiktiga miljöarbetet i fabriken i Vårgårda som trots ökad produktion kunnat minska det miljöfarliga avfallet.

Ett långsiktigt och omfattande miljöarbete i fabriken i Vårgårda gjorde att Gustavsberg belönades med guld i tävlingen där 32 av de EMAS-registrerade organisationerna nominerades. Priset delades ut av Portugals miljöminister, Francisco Nunes Correia och EU's kommissionär för miljöfrågor, Timo Makela. - Under mina år som miljö- och kvalitetschef på Gustavsberg har jag sett en enorm utveckling. Hela miljödebatten är förändrad och vi tänker annorlunda idag. Det handlar framförallt om att se till helheten, den totala miljöbelastningen från verksamheten. Det sammantagna intrycket är att vi går in i en ny generation av miljöarbete, där livscykelanalysen och konsumenten får en betydande roll i beräkningarna. Här kommer vi åt många av de större miljöförbättringarna, samtidigt som vi ser var vi kan förbättra oss i det lilla, säger Matti Weineland, Miljö- och kvalitetschef, Gustavsberg Vårgårdafabriken. Miljövänlig tillverkning och transporter av Gustavsbergs produkter är givetvis mycket viktigt, men konsumenten har också ett stort inflytande i den totala miljöbelastningen. Detta har Gustavsberg löst genom att alla produkter har funktioner som sparar massor av energi och vatten i varje hushåll och att produkterna har en kvalitetsnivå som gör att de håller mycket länge. Vårgårdafabriken är certifierad enligt iSO 14001 och registrerad enligt EMAS. Allt från energi- och vattensparteknik i de tillverkade blandarna, produktionsled, transporter och energiförbrukning har setts över i fabriken och som en effekt har man kunnat öka produktionen för alla produkter men trots detta minska det miljöfarliga avfallet markant. EMAS (Eco Management and Audit Scheme) syftar till att effektivisera och ständigt förbättra miljöarbetet på företag och organisationer samt att förmedla ett trovärdigt budskap till marknaden om resultatet av miljöarbetet. Detta görs genom en granskad och godkänd miljöredovisning och andra former av miljökommunikation i annonsering och marknadsföring. EMAS baseras på ISO 14001 och är därmed ett kommunikationsverktyg för ISO 14001-certifierade företag och organisationer i hela Europa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063