Kortare väntetid i kassan med rfid
Rfid har ju funnits inom lager och distribution en längre tid och ökar inom produktionslogistiken. Men nu testar även handeln tekniken och Sverige kan bli ett av de första länderna som inför butiker med helt automatiserade informations- och betalsystem. Rfid-tekniken kan komma att få betydelse för våra konsumtionsmönster. - Vi kanske inte kommer att handla mer, men väl enklare och snabbare, säger Bo Svensson, ansvarig för rfid-projektet inom Svensk Handel. - Som konsument kommer man att kunna sköta mer själv och även snabbt få bättre information om de varor man är intresserad av. Många butiker har ju börjat använda självskanningssystem, men den radioburna rfid-tekniken öppnar helt andra möjligheter. I Svensk Handels Shop-On-system förses butiksvarorna med rfid-taggar. Kunden plockar ner varorna i sin kundkorg och ställer hela korgen på en platta där avläsning sker. På några sekunder har rfid-läsaren läst av alla varor i korgen – utan att man behöver plocka upp dem - och angett priset på en display. Kunden drar sedan sitt kundkort i kortläsaren och hela affären är klar. Men rfid-taggarna innehåller mycket mer än bara priset. Det går att förse taggen med annan konsumentinformation som t ex vilka modeller och färger som finns tillgängliga i butiken, tillverkningsdatum, skötselråd och bruksanvisningar, information som kan visas på en tv-skärm i butiken. Shop-Info kallar man den delen av projektet. - Att få fram den informationen kan vara ett alternativ till att vänta in en ledig säljare, säger Bo Svensson och ger ett exempel: - Sportskor är ett exempel bland många där man behöver rådgivning om vad man ska välja och det kan vara svårt att få manuell hjälp. Här kommer rfid att bli en klar hjälp för många att snabbt få rätt hjälp. Rfid-taggarna kan också fungera som ett stöldskydd som signalerar om en vara lämnar butiken utan att vara betald. Svensk Handel räknar med att rfid-tekniken, genom att få en snabbare kundgenomströmning i butiken, ska ge både ökad lönsamhet och ökad kundnytta, dvs fler nöjda kunder. Eftersom kunden får göra mer själv frigörs tid för personalen att exponera mer och därmed öka försäljningen totalt. I förlängningen ligger givetvis också att butikerna får reda på kundernas köpvanor som då kan registreras – under förutsättning att kunden ger sitt samtycke - för t ex kundanpassad marknadsföring. Shop-On-systemets rfid-baserade teknik gör det också möjligt att helt automatisera betalningarna. - De nya chipförsedda bankkort som nu börjar skickas ut till kunderna är säkrare att använda och förberedda för snabba kontantbetalningar och de blir också en del i vårt nya system, säger Bo Svensson. - Då går det helt enkelt inte att handla snabbare!