23948sdkhjf

Underhåll mot slöseri

Hur utvecklas intresset för underhållsteknik inom verkstadsindustrin? Hur kan man summera Underhållsföretagens "road-show" i våras, med det spännande namnet "Slaget om Sverige"? Nådde man uppsatta mål? Och vad väntar oss nästa år på underhållsområdet? Verkstäderna träffade Underhållsföretagens vd, Bo Hägg, för en bred diskussion runt dessa frågor.

Först en kort bakgrundsteckning: Underhållsföretagen är en organisation för företag som levererar produkter eller tjänster som kan öka tillverkande företags tillgänglighet till sin produktionsutrustning, dvs minska störningar som kostar produktionstid. Idag har man cirka 65 medlemsföretag och kansliet i Göteborg, på en mycket passande adress: Tillgängligheten 1. Motsvarande organisation för tillverkningsindustrin, alltså användare av underhållsteknik, heter Utek, Föreningen Underhållsteknik. Så kallades Underhållsföretagens rundresa till tolv orter i Sverige i våras. Verkstäderna skrev om den vid starten i mars: två utställningstrailrar av den "expanderbara" typen, som blir tre gånger sin normala bredd i utfällt läge. Bo Hägg, berätta om rundresan! Vad syftade namnet på? - Underhållsföretagen höll en konferens i Luleå under år 2005 med samma rubrik. Konferensen var framgångsrik i det att den samlade 160 deltagare. Man beslöt efteråt att genomföra en landstäckande motsvarighet och gav det arrangemanget samma namn. Under år 2006 hölls den sedvanliga Underhållsmässan, så därför beslöts att 2007 genomföra vår turné som ett sätt att skapa möten med industrin på dess hemmaplan och ge ett alternativ till mötena under mässan. - Namnet syftar på den ”strid” om jobben som pågår hela tiden, där de som kan hålla en hög produktivitet, bl a med hjälp av ett rätt dimensionerat underhåll, kan tävla med lågkostnadsländernas produktionskostnader. Men striden står också om att fånga ungdomarnas intresse för ett spännande industriarbete. Vilka mål hade ni satt upp för rundresan? - Dels ville vi nå industriföretag i närheten av våra stopporter med Underhållsföretagens budskap om värdet av ett väl utfört underhåll och visa de tolv medföljande företagens erbjudanden för att nå dit. Dels ville vi nå nästa generation av underhållstekniker, alltså dagens skolelever. Vi inom Underhållsföretagen sticker gärna ut hakan och påstår att dagens underhållsverksamhet har bredare inslag av "high tech" än produktionen! Och hur ser ni på resultatet? - Vad gäller kontakter med lokala industriföretag så fick de inte den omfattning vi hoppats på, trots allt förarbete med inbjudningar och information om besöket. - Kontakterna med skolor gick därmot betydligt bättre, där är vi mer än nöjda! Möjligen kan det ha inverkat att vi ställde upp våra trailrar i närheten av skolor, och det kan ha givit intrycket att skolorna var främsta målet. Nästa gång vi genomför den här aktiviteten ska vi vara mer industrinära! Med hänsyn till nästa års Underhållsmässa i början av april så blir troligen nästa ”road show” under år 2009. Några särskilda iakttagelser under resans gång? - Vi mötte många skolor och märkte i elevgrupperna en klar skillnad i attityd. I Sydsverige visades ett mycket blandat intresse för våra besök, medan man ju längre norrut vi kom faktiskt frågade efter våra besök, eleverna visade stort intresse och besöksgrupperna var större. Underhållsföretagen har de senaste åren sökt mer kontakt med verkstadsindustrin, genom seminarier och liknande. Märker ni några förändringar i attityden till underhållsteknik? - Absolut! Vi ser t ex ett ökat intresse för högre studier inom underhållstekniken. I Luleå finns nu 14 doktorander inom området underhåll och driftsäkerhet, vid KTH fyra doktorander, i Växjö en eller två, och vid Mälardalens Högskola har nyligen examinerats en doktor inom tillståndskontroll. - Ett närliggande exempel är också en stadig ökning av antalet medlemmar inom Underhållsföretagen. Under den senaste femårsperioden har vi ökat från 55 till dagens 65. - Vi ser det också på intresset för mässorna med fokus på underhållsteknik. Vår egen mässa i Göteborg lockade cirka 12 000 besökare senast, och vår finska motsvarighet i Tammerfors samlade omkring 6 000 besökare. Däremot hade tyska Maintain-mässan 4 800 besök i år, vilket är lågt i jämförelse. - Däremot blev utfallet sämre vid Tekniska Mässan i Stockholm nyligen. Vi hade planerat för sex seminarier, men bara ett kunde genomföras, på grund av för få anmälningar. Men det sjätte blev desto bättre! Där berättades om ett svenskt företag som bl a med hjälp av hög tillgänglighet genomfört en sådan vändning i sin effektivitet att man nu i Sverige skulle tillverka en produkt och sälja den till Kina! Det slaget hade man vunnit! Vad är viktigast för ett framgångsrikt underhållsarbete? - Basen är kunskapen om vad man gör! Bara den som har väl under fötterna kan fokusera på rätt saker. Därför är processkännedom och mätningar och rapportering så viktiga. Vägen till kunskap kan gå via ett datorbaserat underhållssystem, eller i en enklare form med hjälp av en- eller flerkanals mätutrustning som kan visa förändringar i mätvärden! - För att nå ett ökat intresse för underhållsfrågor i företagen är det också viktigt att man sätter fokus på en diskussion av underhållets betydelse för företagets lönsamhet. Vi har fortfarande svårt att nå ledningsnivån i företag med vårt budskap, trots de vinster som ett bättre underhåll kan ge. Ge oss ett framgångsexempel! - Då väljer jag att lyfta fram LKAB, där Underhållsföretagens ordförande Martin Ivert (vd för LKAB) under en tvåårsperiod lyckats tredubbla MTBF, tiden mellan haverier, samtidigt som man halverat MTTR, tidsåtgången för att åter få fart på sin utrustning efter en störning. Jag väljer detta exempel eftersom det så bra visar på användandet av några enkla nyckeltal som alla lätt kan börja använda. - Det handlar om attityder! Var vill vi att ribban ska ligga? Jag har ett färskt exempel från en nyanställd underhållschef inom livsmedelsindustrin som kontaktade mig. Han kom från ett företag med noll fel som enda acceptabla nivå, till ett annat i branschen där man menade att det var OK med ett driftstopp i veckan, något som var otänkbart för honom. Men hur skulle han få gehör för sin inställning? Man måste sätta höga mål och det går att göra oerhört mycket! Hårdra det gärna. Vid Scania säger man t ex ibland att ”det finns bara ett godtagbart skäl till stopp i produktionen, och det är att man inte har några kunder”! Hur är det med underhållsvänligheten hos vår produktionsutrustning? - Där finns också mycket att göra. Släpp fram underhållsspecialisterna med deras önskemål. Låt mig bara som exempel nämna kombinationen av växellådor och endoskop, ett utmärkt hjälpmedel för inspektion. Men vem har sett en växellåda med rätt placerade inspektionspluggar? Att minska på slöseri är en stark strömning inom industrin idag. När kommer Lean Maintenance? - Det kommer som en programpunkt på vårens underhållsmässa! Återigen handlar det om lönsamhet, därför att det är inte ovanligt att en så stor andel som 30 procent av företagens underhållskostnader är onödiga. Det visar hur viktigt det är att göra rätt saker, för att inte slå mot lönsamheten. Fast egentligen har vi redan länge arbetat efter leanprinciper med TPM, ”Total Productive Maintenance”, som också syftar till att undvika slöseri. Avslutningsvis - vad önskar du dig helst i jobbet? - Att få en halvtimme med Teknikföretagens chefer och berätta om underhåll och lönsamhet!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068