23948sdkhjf

Fler lastbilar och bussar under samma tak

De kontinentalt stora lastbils- och bussaktörerna arbetar hårt för att få in en fot på den tuffa svenska marknaden. MAN har efter ett par aktiva år här nu även Neoplan i sin försäljnings- och serviceorganisation.

De svenska tillverkarna dominerar marknaden och det lilla utrymme som blir över delas av flera kontinentala aktörer. Tyska MAN har vuxit så pass att de nu kallar sig Sveriges största bussimportör. På MAN Truck & Bus Center i Kungens Kurva, Stockholm, samsas lastbils- och busstillverkaren sedan nyligen med tillika tyska busstillverkaren Neoplan. Ett ganska naturligt steg eftersom deras bussar använder teknik från MAN. - Vi är mycket stolta över att vi på kort tid har lyckats etablera oss bland de främsta leverantörerna i Sverige med våra MAN-bussar. Med vårt nya verksamhetscentrum kan vi betjäna våra kunder ännu snabbare och effektivare, säger Peter Erichreineke, verksamhetsansvarig för MAN Nutzfahrzeuge. Lokaliteterna i Kungens Kurva är på 7 000 kvadratmeter, varav 800 är utställningshall och omkring 2 500 kvadratmeter verkstad. Hans Carlstrand leder verksamheten, som totalt sysselsätter omkring 60 medarbetare. Dessutom bedriver företaget en egen utbildningsverksamhet för elektronikmekaniker, vilken har ett nära samarbete med den lokala yrkesutbildningen inom området. Kunder inom både buss- och lastbilsområdet tas om hand av välutbildade specialister, från köpet av fordonet till allt inom reservdelar och tillbehör. - Med det nya dotterföretaget uppfyller vi en dröm som vi har haft länge, säger Claus Bay, vd för generalimportören Svenska Neoplan. Vi är särskilt glada över att vi nu kan utveckla nya synergieffekter i samarbetet med kollegorna på lastbilsområdet. I samband med invigningen fick kunderna se den helt nya hybridbussen från MAN, Lion’s City Hybrid. Detta är en modern stadsbuss med diesel-elektriskt hybridsystemet som minskar förbrukningen av fossilt bränsle och begränsar utsläppen av koldioxid. Hybriddriften kan även kombineras med andra bränslen och drivkällor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078