23948sdkhjf

Tankas via elnätet

En miljöanpassad konceptbil från Volvo Personvagnar premiärvisades nyligen. Det är en s k plugin-hybrid med batterier, som dagligen kan laddas upp genom anslutning till ett vanligt vägguttag. Räckvidden vid ren eldrift är ca 100 km— vid ca 70% batterikapacitet inkopplas automatiskt en flexifuelmotor med elgenerator. Den driver dels bilens hjulmotorer, dels laddar upp batterierna. Varje hjul drivs av en separat elmotor. Hybridbilen har sportiga egenskaper— den accelererar från 0 till 100 km/h på nio sekunder.

Konceptbilen, som utvecklats vid Volvo Concept and Monitoring Center (VMCC) i Camarillo, Kalifornien, är en speciellt utformad Volvo C30. Det är en intressant variant av en seriehybridbil med god batteriräckvidd och en etanoldriven motor som reservkraft. Eftersom det inte finns någon mekanisk kraftöverföring från förbränningsmotorn till hjulen är Volvo Recharge Concept en batteridriven elbil. Den som har kortare körsträckor än totalt 100 km om dagen behöver sällan tanka E85-bränsle. I USA gäller det nästan 80% av bilisterna. Vid enbart batterikörning blir driftskostnaden cirka 80% lägre jämfört med en bensindriven bil av samma storlek. Om körsträckorna överskrider batteriräckvidden och förbränningsmotorn är i drift varierar bränsleförbrukningen och kan uppgå till max 5,5 liter per 100 km. Med Volvos plugin-hybrid bör emissionerna av koldioxid kunna minskas med upp till cirka 66% i jämförelse med de nuvarande hybridbilarna på marknaden, framhåller Volvo. Bilen framdrivs av fyra elmotorer, en för varje hjul. Batterierna är av typ litium-polymer och placerade under golvet till bagageutrymmet. Livslängden uppges överstiga bilens egen. Den fyrcylindriga, 1,6 liters flexifuelmotorn driver en avancerad elgenerator, som konstruerats för att leverera elenergi till hjulmotorerna och ladda batterierna. Eftersom förbränningsmotorn enbart driver generatorn, kan driften optimeras och avgasemissionerna reduceras. Enheten benämns Auxiliary Power Unit, APU. Drivningen av varje hjul kan regleras individuellt och kraftaggregatet kan även startas manuellt. Den elenergi,som genereras vid bromsning, matas in i batterierna. Med en elmotor för varje hjul blir såväl viktfördelningen som kraftöverföringen optimal. Bilen har ju varken växellåda eller kardanöverföring. För att fulladda batterierna krävs omkring tre timmar. En timmes snabbladdning motsvarar ca 50 km körsträcka. Generatoraggregatet uppges ha en uteffekt "tillräckligt kraftfull för att förse en villa med ström". Med vissa modifieringar bör bilen kunna användas som ett reservkraftaggregat vid strömavbrott.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062