23948sdkhjf

Svenska Point65 satsar utomlands

Efter att ha byggt en fabrik i Kina expanderar den svenska kajaktillverkaren Point65 på en rad nya marknader som Taiwan, Japan, och Kanada.

Företaget har på några år gått från att vara småskaliga uppstickare till ett internationellt och hårdsatsande företag. - Vi har gått från att göra kajaker för en liten grupp entusiaster till att nå ut bredare, från experter till alla dem som är nyfikna på paddling. Det har gjort att vi i dag nått 22 marknader och levererar till flera stora kedjor, bland annat i Kanada, säger Tomas Öhman, vd för Point65. - Den stora orderingången från helt nya marknader visar på de enorma expansionsmöjligheter som finns för oss. Mest spännande är satsningen på Kina, där vi har startat en fabrik som kommer gå från 50 till 100 anställda under 2008. I Kina är paddling dessutFabriken i Shanghai i Kina är just färdigbyggd och 3 000 kvadratmeter stor. I anslutning till den finns också ett nystartat distributionsföretag och försäljningskontor. Point65 är redan i dagsläget ledande på den lilla marknad som finns för kajaker i Kina. Point 65 Sweden, grundat 1996, är det ledande nordeeuropeiska kajakmärket och ett av de snabbast växande kajakföretagen i världen. Företaget ägs av familjen Öhman. Nigel Foster, en av kajakvärldens absoluta frontfigurer, är ansvarig för design och utveckling. Point 65 erbjuder 14 kajakmodeller. Från nybörjarkajaker i plast till avancerade havskajaker i kevlar/karbon som säljs i ett 22 länder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078