23948sdkhjf

Minskad chassivikt med höghållfast stål

Vossloh España har tagit fram ett nytt dieselelektriskt lok där konstruktörerna minskat chassivikten med 25 procent genom att använda höghållfasta stål. Vossloh España nominerades till Swedish Steel Prize 2007 för Euro 4000.

Med den nya och lättare chassikonstruktionen kan loket utrustas med en starkare motor med bättre avgasrening. Den jämnare viktfördelningen minskar slitaget på rälsen. Dessutom förbättrar den nya chassikonstruktionen i kombination med de höghållfasta stålens egenskaper lokets krockegenskaper. Hårt belastade vägnät världen över gör att intresset för järnvägen ökar. Samtidigt ställs nya miljö- och säkerhetskrav på loken. I Euro 4000 är de nya kraven tillgodosedda samtidigt som lokets kapacitet förbättras. Detta innebär, enligt Vossloh, att järnvägsnätet kan utnyttjas bättre. Transportvolymerna kan helt enkelt ökas på det befintliga järnvägsnätet. Bakgrunden är det nya chassi i höghållfast stål som företaget utvecklat. Till det nya chassit använder Vossloh España ett sex millimeter tjockt varmvalsat höghållfast stål med sträckgränsen 500 MPa. Tack vare materialet har konstruktörerna kunna ta fram en helt ny chassikonstruktion där godstjockleken kunnat minskas. Resultatet har blivit ett avsevärt lättare chassi där såväl förarskyddet som lokets förmåga att ta upp krockkrafter förbättrats. Loket har också försetts med nya krashboxar, som tillverkas i avancerat höghållfast stål med sträckgränsen 700 MPa. Crashboxarnas uppgift är att absorbera krafterna från mindre krockar så att chassits struktur inte påverkas. Detta minimerar skador och reparationskostnader. Crashboxarna kan enkelt bytas och till en låg kostnad. Övergången till höghållfast stål har reducerat chassits vikt med cirka 25 procent. Detta har gjort att Vossloh klarar gällande viktgränser trots att det nya loket försetts både med en större och kraftfullare motor och ett bättre kylsystem för förbränningsluften. Rätt lufttemperatur på förbränningsluften reducerar mycket av de kväveoxider och andra ämnen som annars normalt finns i avgaserna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.248